lørdag den 16. februar 2008

Cybermor

Min mor er kommet på nettet og for at det ikke skal være løgn, er hun nu også på messenger, hvor hun jævnligt huserer. Da hendes kontaktpersonliste nok ikke er alenlang, de fleste på hendes alder synes at det er noget nymodens pjat, som kun har relevans for den unge generation, er jeres ydmyge skribent et udsat mål, da hun måske nok ikke er så hurtig på tasterne, men til gengæld har rå mængder af tid. Nu er chat en taknemmelig kommunikationsform, hvis du egentlig har lyst til at lave noget andet og derfor prøver at fake udelt opmærksomhed... Jeg mener selv at være godt på vej til at mestre denne disciplin, som for at virke skal ligge på rygraden. Jeg vil her gerne redegøre for nogle af de små fif jeg benytter i denne sammenhæng..
  • Skim teksten og fang nøgleord Dan dig et hurtigt overblik over konversationens natur, det kan rent faktisk være noget du kan og bør forholde dig til. Visse ord kan fortælle dig om du skal svare opmuntrende, glædeligt, spøgefuldt osv, ved tvivl svar altid med neutrale ord som " aha", "tja" osv.... Vær opmærksom på spørgsmålstegn, der i sagens natur kræver stillingtagen.
  • Tag dig god tid til at svare Husk på at det ville tage tid, hvis du rent faktisk skulle læse og efterfølgende gennemtænke et svar. Jeg venter som regel et par minutter med at skifte fra mit primære fokus, det giver også længere intervaller og dermed totalt set færre afbrydelser.
  • Benyt dig af vendinger Vær ikke fedtet med vendinger som " Hold da op, det lyder spændende ", " Så fik du én på opleveren " og aftenklassikeren " Så gik den dag ". Alle disse løse vendinger, onde tunger kunne kalde dem " small talk ", er dine stærkeste værktøjer, og med dem i bagagen vil du kunne køre i timevis uden at blive spottet.
  • Prøv at ryste den dårlige samvitighed af dig Indrømmet, du vil sikkert få lidt moralske skrupler, men det er lidt ligesom med koldt badevand... Det er kun lige til du er kommet under! Det er her vigtigt at holde sig nøje for øje, at din mor holder sig igang, får fortalt hvad der ligger hende på sinde og hvad hun har oplevet i løbet af dagen. Det er således et bedrag som tjener et formål, da alternativet kunne være at min mor ville se sig nødsaget til, at sidde i en røgfyldt bingohal i håb om at vinde en halv skinke og en skæv kasket fra en ligegyldig sponsor.

Flg. er en opdigtet samtale.....

Mor: Hej min lille søn, har du det godt? Jeg har været i Super Best idag, de har tilbud på salatmayonaise. Ved godt at det ikke er lige dig, men 6,95 for 100 gr er da billigt. Købte også 3 pakker kaffe, det var Merrild´s den bedste.

Alan: Så er der da orden i sagerne

Mor: Ja det er et fantastisk sted at handle og så er det jo tæt på hvor jeg bor. Jeg skal have købt noget jord til min altankasse og måske en ny vandkande. Tænker lidt over farven, den jeg har nu er hvid, men jeg har set en i blå som jeg godt kunne tænke mig. Det ser overskyet ud, jeg tror det bliver regn.

Alan: Det er noget af et valg

Mor: Jeg mødte Ellen forleden, det var min mosters veninde som du har set en dag i Fælledparken da du var 5 år, kan du huske hende? Hun havde haft seneskedehinde betændelse i den ene albue for 3 mdr siden, men nu var hun ok igen.

Alan: Det står lidt uklart for mig

Mor: Der er 2 gråspurve udenfor mit vindue, de spiser lidt brød jeg har lagt ud. De kommer en gang imellem, tror at det er et par og at de måske har rede i nærheden. Jeg har lige sat vand over til en kop kaffe, den er snart klar, så hvis jeg ikke lige vender tilbage, er det fordi at jeg er ude at lave den.

Alan: Det er noteret

Til sidst må jeg lige give min mor kredit for at hun ser mulighederne og orker at sætte sig ind i dette medie og nu da jeg har roserne fremme, takke for en dejlig barndom fyldt med kærlighed og gode minder. Tror at jeg i morgen vil lægge alt fra mig og for en gangs give mig tid til at læse hvad hun skriver, det skylder jeg hende:-)

Skrevet med respekt

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start