onsdag den 29. oktober 2008

Magnetiske statistikker

Det siges, at 85% af alle statistikker er 100% ævl og at ud af de sidste 15%, er det kun 50% der kan bruges til noget fornuftigt. Ud af de sidste 50%, er det kun 15% der er anvendelig i det specifikke tilfælde, som du efterlyser. Derfra, kan du så trække 66% fra, da de ikke leder til den slutning, som støtter op omkring dine holdninger. Kun 35% af disse, har den nødvendige dokumentation og hele 68% heraf, er skrevet af gale forskere o.a., som, i bedste fald, vil give dine tanker og idéer et useriøst skær...


Jeg må indrømme, at jeg ingen dokumentation har for følgende tekst, da det for 94,3%´s vedkommende var ren fantasi.


Ovenstående søjlediagram kan da også, selv for det utrænede øje, afskrives som værende helt i skoven med kun 2 blogdødsfald, da enhver ved, at det at blogge, faremæssigt burde befinde sig imellem skateboarding og surfing.



Det er forbundet med særdeles stor risiko at blogge og det er trist at vi, de virkelige helte uden spandex, sjældent får kvindernes opmærksomhed og næsegruse beundring, når vi uden hensyntagen til eget liv og levned, bevæger os rundt i blogjunglens hårde miljø, med det ene formål at underholde jer, kære læsere.



Nå, det var så en lille forudsigelig detour, det er nemlig statistisk bevist, at de fleste mennesker ofte (mis)bruger statistikker til at fremme deres egen sag, så de kan fremstå mere cool, calm and collected, eller bare få ret i en diskussion....



I er selvfølgelig velkomne, til at henvise til denne statistiske sandhed, dersom i skulle få brug for det. Det var en betragtning, jeg bare lige fandt på til lejligheden, men formuleres det rigtigt, vil det ikke være i uoverenstemmelsen med sandheden at hive den frem. Sig noget som; "Jeg læste et sted, at bla. bla. 78% af bla. bla. statistiske betragtninger bla. bla. i debatter..... , brug meget gerne procentangivelser, som fratager moddebatøren muligheden for at stille kvantificeringsspørgsmål.



Men, hvis det er sjovt at lege med allerede fabrikerede statistikker, er det så meget sjovere, selv at lave dem. Det stik modsatte gør sig gældende i falskmøntneri;-)



Det er her, at det går hen og bliver rigtigt skægt...



Jeg har en idé om, at når de forskellige politiske partier og store erhversvirksomheder, bestiller en statistik, bliver den til tider skåret ud fra, hvad jeg vil kalde en jeopardymodel.



Det er modellen, hvor der startes med kundens ønskede slutresultat. Derfra udvælges de parabler og indgangsvinkler, som kan passes ind i denne virkelighed.



Jo mere komplekst og diffust et sådan system er, jo lettere er det at modelere modellen i en ønsket retning...


Omdrejningspunktet for en statistik må derfor helst ikke indeholde for meget matematik, da fortolkninger i sådanne modeller, kan være svære at slippe afsted med.


Et eksempel kunne være at lave statistik over, hvor mange seksere der fremkommer ved at kaste en terning 100 gange. Med mindre, at vi decideret snyder, er der ikke så mange ting vi kan ændre på og slutresultatet vil være en udløber af de 100 slag.


Det er kedeligt og efterlader kun meget lidt spillerum til at manipulere, jeg mener fortolke sandheden.


Så er det meget sjovere og i de fleste tilfælde mere indbringende at lave bestillingsmodellerne.


Mestrer du denne disciplin, vil du kunne skabe dig en overordentlig fornuftig geschäft.


Her er der nogle små fif til at strikke en statistik sammen, som vil få dine klienter til at klappe i hænderne af glæde og bruge dit analyseinstitut igen og igen.




  • Start med slutningen. Som før nævnt, skal du starte med det resultat som kunden ønsker. Herfra skal du så bevæge dig tilbage til udgangspunktet. Hvis kunden ikke har tænkt over, at vedkommende selv kan bestemme resultatet af undersøgelsen, kan du forsigtigt spørge til, hvad det optimale resultat for firmaet ville være. På den måde kan kunden føle sig "ren" og lade dig om det beskidte (bestillings)arbejde.

  • Find komplicerede indgangsvinkler. Dette er ren balancegang på knivsæg. Med komplicerede mener jeg, reelle problemstillinger der er svære at måle og veje og som kan hælde til flere sider alt afhængig af overbevisninger. Lad dig ikke friste af, bare at finde komplicerede parabler for at forvirre. Der er ALTID en eller anden kloge Åge på modpartens hold, der tilbageviser tågesnak uanset hvor kompleks den end er.

  • Vær gavmild med graferne. Grafer er gode til at illustrere, men også til at villede folket. Opstil tallene i søjlediagrammer, kurver og cirkeldiagrammer, sidstnævnte vises i procent eller brøkdele. Brug også forskellige farver, det er forvirrende og får samtidig det hele til at se prof ud, så dit fede honorar kommer til sin ret.

  • Rundsnak! Dette har faktisk været et af mine yndlingsord, siden jeg hørte det første gang for et lille halvt år siden, i en ganske anden sammenhæng. I denne forbindelse handlede det om en fyr, der var bange for, at hans kommende ekskæreste, med lutter ord, ville sætte ham og hans sind under pres og måske få ham til at skifte mening. Ak, sådan er den kærlighed og kvinder i al almindelighed;-) Med statistikker handler det mere om at få argumenterne til at køre i ring end at tæppebombe med ord.
  • Vær rundhåndet. Nærighed, ikke at forveksle med mådehold, har aldrig rigtigt bragt noget godt med sig. Sagt med en populær frase "Den der smø´r godt, kø´r godt". Det er de færreste "eksperter", der kan lave de sjove penge og derfor vil de være endnu lettere at lokke end f.eks håndværkere. Sig evt. noget som; "Jeg glemte måske tusinde kr i rapporten, eller også gjorde jeg ikke", imens du blinker med det ene øje ( husk kun det ene, ellers vil vedkommende tro, at du har tics og ikke opfatte, at du er ved at købe dennes "ekspertudtalelse". Husk at lægge pengene, ellers kan tricket vise sig at blive til ulempe.
  • Brug stråmandsargumenter. Henviser du til en anden statistik, eller rapport som en modpart har lavet, kan du benytte dig af et gammelt dykkertrick. Det går i al sin enkelthed ud på, at du angriber et synspunkt som opponenten slet ikke har givet udtryk for. Begrebet bliver kaldt for et stråmandsargument og bliver bedre hvis du med små ændringer i ordvalg osv. kan vende holdningen til at understøtte dine klienters behov.

Skal du, eller din virksomhed bruge støttende statistikker, står undertegnede til din/jeres disposition.

Vi har haft 0% utilfredse kunder i 100% af den tid vores firma ikke har eksisteret og vi regner med at forsætte de flotte tal, når vi kommer igang.

Vi sørger selvfølgelig for at stille kaution, hvis du bliver fængslet som følge af en offentlig brug, af en af vores statistikker.

Vores statistikker er økologiske og allergitestede!

100% på vej i seng

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start