mandag den 23. juni 2008

3. planet fra solen

Mange Ville Jo Mene, At Jupiter Skabtes Uden Nogen Plet.

Merkur, Venus, Jorden, Mars, Astoridebælte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun, Pluto.



Pigerne, søster Sarah og jeg, havde haft en super uge i Canazei og nu sad vi bussen, der skulle tage os til lufthavnen i Verona...

Jeg havde købt et par postkort og vanen tro, blev de skrevet i sidste øjeblik, med de sædvanlige ligegyldige fraser.

Annabell havde fået et par stykker, hvoraf hun ville sende det ene til sin mor. Hun havde skrevet adressen og bad mig nu tjekke, om det var skrevet rigtigt.

Det sjove var, at hun havde startet med at skrive Danmark øverst, derefter byen og så fremdeles.. Eller rettere, det sjove var måske mere, at jeg studsede over det, for det er jo faktisk meget logisk, når vi normalt læser oppefra og ned.

Jeg begyndte at forklare hende, hvordan systemet fungerede. "Du starter øverst med navnet, derefter vejen, postnummeret og byen". "I bunden, hvis du er i udlandet vel at mærke, skriver du så Danmark".

"Postmesteren læser så nedefra, og for hvert linjespring opad, bliver adressen mere og mere indkredset, til det lokale postbud, får det med ud på sin rute og smider det ind igennem din mors brevkasse"...

Forestil dig at du f.eks glemte din mobil, guderne forbyde det, næste gang du skulle hjem til mor... Så kunne ringe til mig fra en anden mobil, og forklare mig hvor den var. Hvis den var glemt et sted, som vi begge kendte ville det være nemt nok, feks. på skrivebordet i dit værelse, men hvis det var et sted jeg ikke kendte, ville du blive nødt til at splitte det op.

Da det sandsynligvis ville være i Dk., ville du springe den nederste linjer over og starte med by og postnummer.

Derefter ville du fortælle mig vejnavn, nummer, evt etage og side, for at slutte af med navnet på vedkommende, der vidste hvor den var...

Det kan også gøres endnu lettere, sagde jeg og tegnede et skakbrætlignende mønster på et stykke papir...

" Dette kan kaldes et koordinatsystem", Annabell kiggede skeptisk, så jeg tilføjede, mens jeg skrev Y1, Y2, Y3 på de lodrette linjer og X1, X2, X3 på de vandrette, " Godtnok et meget skævt koordinatsystem, men det er nu mest fordi bussen slingrer".

Jeg forklarede hende, at krydserne hvor de to linjer mødtes, i denne sammenhæng kunne kaldes for et referencepunkt, altså et punkt som vi begge, ville vælge at kalde det samme...

"Vi kan tegne ligeså mange streger vi har lyst til, så vi i teorien får et uendeligt antal reference punkter...

Anastasia kiggede nysgerrigt, da hendes yndlingsord uendeligt blev nævnt, men da det umiddelbart, ikke blev fulgt af noget spændende, valgte hun at forsætte med at drille Sarah;-)

"Hvis du forestiller dig, at et kæmpe stykke papir med disse streger, blev lagt rundt om jorden", jeg tog min hjelm og lagde papiret over, " kunne vi aftale at mødes på feks. X3, Y4, der hvor linjen X3 skærer linjen Y4".

"I teorien har man lagt linjer ud på jorden, de lodrette kaldes for længdegrader, og de vandrette for breddegrader"

Jeg kunne mærke, at timen skulle til at rundes af, da Annabell lidt opgivende udbrød, " Far det er jo bare et postkort"...

Bad lige om en afsluttende bemærkning, hvilket hun med et tålmodigt nik, gav mig...

Hvis du så forestiller dig det samme, bare med en ekstra dimension, 3D, nemlig højde, så har vi et fælles punkt som defineres som X ( længdegrader), Y ( breddegrader) og Z ( højdegrader), der hvor de tre linjer skærer hinanden, det er vores punkt...

Jeg skulle lige til at indrage den fjerde dimension ( tid), da Annabell spurgte; " Tror du, at der er postkasser i lufthavnen, far?"

" Det er jeg ganske sikker på, at der er lille skat" sagde jeg smilende, og kyssede hende på panden...

Hun vendte sig til Anastasia og de begyndte straks at lave nogle meget indstuderede klappelege, til stor morskab for alle de andre i bussen...

Jeg samlede postkortene, lagde dem i min taske, tændte min Ipod og til lyden af Rod Stewart´s hæse fortolkning af " Remind me of you", nærmede vi os, med en blodrød aftensol hængende lavt i forruden af bussen, lufthavnen i Verona...

Sov godt, hvor end du måtte befinde dig;-)

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start