torsdag den 12. juni 2008

Imaginære forbrydelser

Præcis 1170 sekunder efter at Palle
Sørensen startede sin afsoning, så hans cellevæg således ud...











Putativ er et fremmedord for formentlig, indbildt eller for en forbrydelse som er søgt udført, men med virkningsløse midler.

Et eksempel på en putativ forbrydelse, kunne være hvis en ven lavede lidt gøgl med dig, når du ville låne hans cykel og fortalte at det var en cykel han havde stjålet. Senere, er du så uheldig at blive stoppet af politiet, tilstår straks ugerningen ( uden at nævne din ven selvfølgelig) og bliver sandsynligvis tiltalt for tyveri eller hæleri. Da din ven fortæller dig sagens rette sammenhæng, øjner du en mulighed for, via din vens vidneudsagn, at rense dit navn. Det er så her, at ordet putativ kan gå hen og blive din rene straffeattests fjende nr 1, idet du kan risikere at blive dømt på dine hensigter. Det er således muligt, at blive dømt for en forbrydelse, der aldrig er blevet begået....



Vanen tro, har jeg forsøgt at samle nogle virkelige hændelser, som illustrationer for begrebet...


  • Rudy Frederiksen. Det har efterfølgende vist sig, at " Klamme Rudy" ganske vist ikke havde prøvet at indlade sig med piger, under den sexuelle lavalder, man kan mene hvad man vil om 58. årige gifte mænd, der jagter 15. årige piger, men sideløbende var Hr. Rudy ansat som " sikker chatkonsulent" ved Ringkøbing amt. Derfor begik han, vel en moralsk putativ "forbrydelse". Putativ, fordi hensigten var der, men enhver der har set Rudy, vel ikke kan forestille sig, at der måtte findes yngre piger, villige til at skulle betale så styg en pris, for et evt. modeljob...

  • David Owe. 2006 var året hvor David Owe udgav albummet " tomorrow", som var en nyfortolkning af gamle klassikere. Det var en ond ond plan, og da jeg så og ikke mindst hørte reklamespottet, blev jeg ængstelig ( det er et stort ord) for, at vi nu skulle blive bombarderet med Hr Owe´s skønsang sommeren over. Heldigvis viste især Danmarks kvinder, at det ikke var nok med fast røv og pomadehår, hvis der skulle sælges cd´er og vi andre slap med skrækken...

  • Ny Alliance. Naser Khader samler i foråret 2007 en række fremtrædende kendisser sammen og med især et løfte om skattelettelser, iscensætter sig selv, til at blive tungen på vægtskålen. Gassen går dog hurtigt af ballonen og kupmagerne må se sig hensat til skammekrogen... Nogle vil mene, at Henrik Qvortrup´s beskyldninger mod Khader om bestilling af sort arbejde, gjorde udslaget, men mon ikke at Naser Khader´s manglende forklaringsevne af partiets skattepolitik, samt, at vores kære ven, Jørgen Poulsen´s sædvanlige fjollerier, ikke blev irettesat og således viste et parti i dyb splittelse, havde sin del?

  • Carl Mar. En ordblind, selvhøjtidelig fupterapeut, forsøger at komme i folketinget qua sin semikendisstaus, men må nok regne med, at nok har Socialdemokratiet ind imellem lavet et enkelt selvmål, men ingen har lyst til at få fingrene smudset ind i den parodi...Godt forsøgt CM, men du må hjem og samle IQ! Hvis du passerer start- indkassér da IKKE 4000 kr!

  • Jørgen Ege. Om Jørgen Ege, har gjort sig skyldig i stribevis af fejlbehandlinger og skattesvig for ca. 12 millioner kroner, skal jeg ikke gøre mig til domsmand for, der venter vi stadig på rettens ord... Nu har Penislægen så skrevet, ikke én, men hele tre bøger om sit "fantastiske" liv og det må få de mennesker, der føler sig forurettede, til virkelig at føle sig p.... på, især hvis de bliver bestsellere. Jeg så hans første interview siden 2004 i aftes og han virkede ikke synderligt sympatisk... Hvis den gode Jørgen, har regnet med at skulle spinde guld på denne måde, må jeg indrømme, at jeg i mit stille sind (og på denne blog) håber, at han har gjort regning uden vært.
  • Cosmo´s blog. Den altid bedrevidende og storrevsende Alan Jensen, langer i sin blog ud efter alt og alle. I bedste fald, kunne man kalde disse skriblerier for ligegyldige, og redegøre for, at de " kun" er spild af tid, men da ingen gider at læse den, er forbrydelsens omfang til at tage at føle på....

Da indbildte forbrydelser, som regel ikke skader andre, end gerningsmandens egen samvittighed ( hvis en sådan forefindes), vil jeg gerne her slå et slag for, at dommene i disse sager bliver afsagt med et glimt i øjet.

Skulle jeg f.eks., blive dømt for at skrive fantasiløst og ligegyldigt, kunne straffen være at tvinge undertegnede, til at læse noget ligeså gabende kedeligt. En mulighed kunne være " Den Albanske træskoproduktions udvikling, de sidste tredive år" skrevet på Albansk... Ved, at det er skridt fremad, men mon ikke, at jeg så alligevel kunne lære det?:-)

Jeg vil dog på forhånd, erklære mig for " sindssyg i gerningsøjeblikkene", både for de øjeblikke der har været, samt de der vil finde sted. Med de ord, forpligter jeg mig til flere blogindlæg i fremtiden.

Med kun et øje tørt

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start