mandag den 5. maj 2008

Kører vi?? Det tror jeg nok at vi gør!!

Hvor jeg dog indimellem. savner de der smarte badass telefonsælgere...
Jeg må indrømme, at jeg siden min opstart af denne blog, har gået og håbet på at en af dem ville ringe mit nummer op, det giver nemlig stof til et indlæg...

På det sidste, er jeg kun blevet ringet op af normale sælgere, med et reelt produkt som ikke engang forsøger at rundsnakke mig, og sågar respekterer et nej tak.

Jeg er begyndt at tro, at " smartienfartsælgerne" har blacklistet mig, som værende spild af tid, eller også er mange af de svindelfirmaer, blevet lukket ned af myndighederne...

Det er ihvertfald lang tid siden, at mit firma er blevet tilbudt optagelse i en obskur telefonbog, købe postkort til overpris, hvoraf 3 % går til godgørende formål, eller købe pallevis af kontorartikler...

Det sjove er, at alle disse sælgere, benytter sig af de samme teknikker, og ser ud til at være skolet samme sted.

Da det velsagtens er et lille år siden, jeg sidste gang fik fornøjelsen af et sådant opkald, har jeg her forsøgt at gengive dele af samtalen, efter min hukommelse...

Navnene er sløret for at beskytte de skyldige;-)

Herefter er jeg nævnt som A og sælger som S, ved at det er en stor mundfuld at skulle huske, men ved tvivl, scroll venligst opad og læs denne passage igen;-)

Telefonen ringer...

A: Biiip, det er Alan
S: Goddag min navn er Svend (opdigtet navn, red), jeg ringer fra (noget med) Danmarks lokal telefonbog
A: Ja?
S: Vi ringer lige for at bekræfte nogle oplysninger
A:Ja?
S: Er det rigtigt, Alan ( vi er allerede på fornavn) at firmaet står listet som biiip biip?
A: Ja ( har lugtet lunten og sætter mig godt til rette i stolen)
S: Er det så også korrekt at adressen er biiip biip?
A: Ja

Herefter, følger der så en række bekræftelser, om lettilgængelige oplysninger, som så skal bringe offeret (mig) i en positiv stemning og give indtryk af at sælgeren, har en masse fortrolige oplysninger om mit firma.
Selve salget, bliver der ikke stillet spørgsmålstegn ved, det er rene formaliteter, nærmest som om at jeg har bedt sælgeren om at ringe og afslutte handlen.
Mens vi taler, googler jeg firmaet på nettet og ser at de bla. har været i " Operation X", hvor de vist ikke er blevet rost, for hverken deres etik, ej heller moral;-)

Jeg kender stort set køreplanen, den er nøje indstuderet efter, hvordan man narrer folk til at købe, en vare til, i bedste fald, overpris.

Det er jo sådan, at jo dårligere vare, jo " bedre " sælger skal der til at lokke kunden, til at bide på...

Det kan alle i singler derude, tænke lidt over, næste gang i er på date:-)

Efter denne chit chat, kommer vi så til næste fase...

Nu føler sælgeren nemlig, at vi har brugt tid nok til at etablere en forbindelse og kan gå videre til det egentlige salg...

Jeg er sadistisk nok til, jeg bryder mig ikke om folk der narrer andre, at foregive at være et let offer, så sælgeren er overbevist om, at der er en rotte i fælden og tænker sikkert allerede på undertegnede, som frivillig sponsor af weekendens fadbamser på Damhuskroen...

S: Nå Alan, (der var den igen), så sender jeg dig bare et girokort en af dagene og så er du dækket ind...
A: Dækket ind?
S: Ja, så har du en flot annonce i vores lokalbog, som bliver omdelt i bla bla bla hustande...
A: Var det Gunnar du hed?
S: ( sagt med meget venlig stemme), nej det var Svend.
A: Jeg er sgu´ lidt forvirret Ken, det må jeg da godt kalde dig ikke? Føler næsten at vi kender hinanden... Jeg mener, hvad skulle jeg dog med en annonce i en lokalbog?
S: Jamen, det er jo så kunderne kan finde dig...
A: Og som det er nu, kan de ikke?
S: ( Stadig venlig stemme) Jo, men så er der flere potentielle kunder, der kender dit nummer.
A: Kent, ved du hvilken butik du har ringet til?
S: Tøven.... ja det er biiip biip
A: Så langt så godt, Frank.... Og ved du så også, hvad vi sælger her?
S: ( tydeligt irriteret) Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt sikker.
A: Vi sælger lotto...
S: Kunderne skal vel stadig kunne ringe til jer! ( glemmer at sige mit navn, er lettere ophidset og jeg begynder at tro, vores venskab er ved at gå fløjten...
A: Og hvorfor vil du mene, at der var nogen havde lyst til at slå op i en telefonbog, efter nummeret til en lottokiosk?
S: Hvis de nu skal købe en lotto..
A: Og så skal jeg sende kuponerne til dem, eller hvordan?
S: Nej, så kan de se din adresse og komme til din forretning.
A: Bent, bor du her i Kbh?
S: Ja, jeg bor i biip.
A: Har du nogensinde haft problemer, med at finde en kiosk i København?
S: ( nu er han træt af mig, og stemmen bliver hård) Jeg forstår ikke alle dine spørgsmål, skal jeg tolke det som om, at du lige pludselig ikke er interesseret?
A: Jeg ved ikke hvordan du vil tolke det, men jeg synes at du virker ophidset...
S: Nej, jeg er ikke ophidset, skal du have den annonce eller ej?
A: Jeg er i syv sind.... Hvad var det kostede igen?
S: Prisen for en annonce som din, er x antal tusinde...
A: Og hvor mange husstande bliver den så omdelt til?
S: Det har jeg jo sagt...
A: Ja, men min hukommelse halter efter.... Kan næsten ikke engang huske, hvad jeg spiste til morgenmad, og det er på trods af, at jeg spiser det samme hver morgen...
S: ( sælgeren er ude af sit salgsskema, og har svært ved at bevare fatningen) Skal du have den annonce?
A: Jeg føler at jeg står på en line, og kan falde begge veje...
A: Puha, det er godt nok svært
A: Skal, skal ikke...
A: Nej ved du hvad Ben, jeg tror at jeg springer over!
S: Rend mig i røven!
A: Svend?
S: Ja?
A: Jeg håber da, at du vil ringe igen næste år, det har været en fornøjelse at tale med dig;-)
S: Fuck dig!
Røret bliver herefter knaldet på...
Mine venner har ganske givet ret, når de siger at jeg har for meget tid, men jeg mener at det er vigtigt, at tage mig tid til de ting, der hæver mit humør:-)
Så blev der også mindre tid til, at lokke andre selvstændige, til at købe annonceplads i en ikke eksisterende telefonbog, og det i sig selv, er da en dejlig tanke;-)
Godt salg!
Alan

3 kommentarer:

Klokken 17. november 2008 kl. 19.52 , Blogger Vivian sagde ...

GRINER...du er min helt ;)

 
Klokken 21. april 2009 kl. 11.35 , Blogger Aurelia sagde ...

Hvis jeg blev ringet op af sælgere bare engang i mellem ville jeg tage på irritationskursus ovre hos dig! :D

 
Klokken 21. april 2009 kl. 13.27 , Blogger Cosmocph sagde ...

Kære Aurelia

Du ville være så hjerteligt velkommen. Så ringer vi forskellige telemarketingsselskaber op og prøver at sælge dem alle mulige underlige ting, hvor vi benytter os af alle deres egne salgstricks.... He he, det bliver skæææægt;-)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start