fredag den 6. juni 2008

Fravalg.

" Man skal aldrig give en kunde mere end 3 par sko at vælge imellem" sagde min højt skattede veninde Birgitte, med alvorlig mine og fortsatte, " gør man det, kan kunden ikke beslutte sig og går igen uden at købe noget".

Denne erfaring, kom fra et tidligere job, godt 15 år tidligere, i Magasin´s skotøjsafdeling.

Da jeg efterfølgende ringede til B og spurgte om jeg måtte bruge hendes udsagn, til et af mine blokindlæg, bad hun mig om at rette, de godt 18 år tidligere til 15 år, da hun gerne ville fremstå lidt yngre...

Således gjort min kjære Birgitte;-)

Det er en betragtning jeg længe har gjort, omend mine analogier, aldrig har båret fodbeklædningsbestemt præg...

Men uanset om der tales tv kanaler, uddannelser eller kærester, er et valg også ensbetydende med fravalg.

Jeg husker da jeg var dreng, ( sagt med en skinger og oldefaragtig stemme), var der kun 3 kanaler på tv, DR og Sverige 1 og 2.

Det, at vælge en kanal, betød så at udelukke 2 andre...

I dag, hvor vi har flere hundrede kanaler at vælge imellem, betyder et valg derfor, så mange flere fravalg og det mener jeg, er et problem i mange menneskers liv. Vi frygter at glip af noget. Vi er bange for, at selv om vi ser vores " all time fav" film på denne kanal, er der måske en " even more all time fav" på en af de andre...

Fravalg bliver, efter min mening, nemlig ofte efterfulgt af et " hvad nu hvis" og det kan få mange til at vælge, ikke at vælge, eller at vælge halvhjertet.

Da jeg trænede redskabsgymnastik, i mine yngre dage, så jeg ofte konsekvenserne af at vælge halvhjertet...

Hvis en gymnast var bange for et moment, ville vedkommende, undertegnede inklusiv, indimellem tøve og det ville næsten altid blive straffet...

Jeg husker at jeg i en periode, hvor vi trænede vores frie øvelser op til et stævne, havde problemer med mit afspring fra ringene. Jeg følte simpelthen ikke, at jeg kunne slippe grebet og påbegynde rotationen.

Min træner stod nede og råbte: Slip så de ringe for s....!!!!!!!! ( Det var før den pædagoiske linje blev indført:-))

" Jeg prøver, men jeg kan ikke" råbte jeg fortvivlet tilbage

Så rystede han opgivende på hovedet og fortalte sig selv ( ret højt:-)) hvor håbløse vi alle sammen var, og hvor meget han glædede sig til, når han om tredive år skulle pensioneres....

"Du kommer ikke ned, før du har lavet det afspring" var hans kommentar og så måtte jeg lave øvelse efter øvelse, indtil mine arme rystede, som en første gangs vinterbader. Til sidst kunne jeg ikke holde fast mere, og endte med at glide ud af ringene. Der, kunne jeg så ligge på ryggen på madrassen, med min træners smilende ansigt over mig, med slet skjulte sarkastisk forundring over, at jeg åbenbart godt kunne slippe. Mine underarme lignede Skipper Skræks, og han sendte mig op igen og igen.....

Til sidst, træf jeg et ægte valg om at slippe på det rigtige tidspunkt, da jeg ikke kunne overskue at hænge mere i de ringe den dag og efterfølgende, havde jeg ikke problemer i den retning...

Når vi tager et ægte valg, er det kendetegnet ved, at vi ikke kigger os tilbage. Vi spørger ikke hvad nu hvis? Det er irrelevant, for der er ikke noget hvis. Det eksisterer ikke, og ting der ikke er mulige, er ikke værd at bruge andet, end afklaret drømmetid på... ( det var lige et begreb, jeg fandt på )

Når det så er sagt, er det vigtigt at forstå, at valg hele tiden står til at ændre. Du kan altid vælge at ændre dine mål undervejs. Faktisk tror jeg, at det er et sundhedstegn, indimellem at skifte sine mål. Det betyder, at du er i bevægelse og at du er åben for nye indput...

Man siger, at øvelse gør mester, så gå ud og vælg, vælg, vælg i et væk...

Hvis du ikke vælger, er der andre der står klar til at vælge for dig, og således lader du andre føre pennen, der skriver bogen om dit liv.

Nu vil jeg vælge at gå i seng- inden mine øjne vælger, at lukke sig for næsen af mig;-)

Sov godt

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start