onsdag den 2. juli 2008

Nutidig fortid

Når vi skuer ud i universet, ser vi også tilbage
i tiden. Lyset fra fjerne stjerner, har rejst
igennem rummets vacum, med næsten 300.000 km/sek...

Da lysets fotoner bærer informationerne med sig, er vi, så at sige, bagud i nyhedsstrømmen med 1 sek pr 300.000 km. I vores dagligdag betyder det intet, da jordens omkreds er målt til ca 40.000 km og derved kun sinkes med ca 1/7 sek, efter en tur rundt om vores smukke blå planet...

Kosmisk set, er det en helt anden sag...

Vores nærmeste nabogalakse, Andromeda galaksen, ligger ca 2 millioner lysår væk. Det betyder, at vi ser galaksen, som den så ud for ca. 2 millioner år siden...

Hvis solen eksploderede i dette øjeblik, ville informationen først nå til jorden om 8 minutter, da solen er godt 8 lysminutter, eller ca 149,7 millioner kilometer, væk...

Således, ville vi alle gå rundt i lykkelig uvidenhed om, at vi var 8 minutter fra total udslettelse, uden nogen muligheder for benådning...

Det er faktisk en af grundidéerne, hvad angår tid ( kan også bruges ved andre begreber, red.) som en relativ størrelse. Nemlig, at når vi beskriver tiden, for hvornår en hændelse indtræffer, er vi også nødt til at forholde os til, hvor observatøren befinder sig, da tid ikke en absolut størrelse...

Det betyder, at vi kan se stjerner, selvom de måske forlængst har opbrugt deres energi, og nu er endt som hvide dværge eller måske eksploderet i det, vi kalder en supernova...

Vi kan således ved så store afstande observere ting, som forlængst er ophørt med at eksistere.

I vores verden, er der begivenheder, som synes uundgåelige og hvor det næsten føles som, at være vidne til historien, før den rent faktisk indtræffer...

Når en dødsdømt fange i de Amerikanske fængsler, bliver ført fra sin celle til henrettelsesrummet, råber fængselsvagterne og de andre fanger; " Dead man walking"...

Lidt ligesom en høne, der efter at have fået hugget hovedet af, løber forvildet rundt inden centralnervesystemet giver helt op, og sender den til de evige tarteletfyldsmarker, mens et begejstret børnekor råber " Dead chicken running" ... Makabert, indrømmet;-)

Jeg mener at kunne se eksempler, på begivenheder i vores dagligdag, der, om jeg så må sige, kører på sidste vers, hvor vi således er vidne, til de sidste krampetrækninger, inden godnatskiden for alvor bliver slået...

  • Klaus Riskær Petersen. Den bedrageridømte finansjonglør, rejste for en uge siden til Ibiza, hvor han planerer at nyde solen til efteråret, hvorefter han nok bliver nødt til at stå på tæer og kigge ud mellem tremmerne, hvis vores store smukke stjerne skal observeres IRL... KRP kunne således, blive omtalt som " Indsat på fri fod"...
  • Danske Spil. Det Danske spillemonopol er mere end under pres og det er sandsynligvis kun et spørgsmål om max fem år, før udenlandske spilleudbydere er at finde, på det Danske marked. Sølle 5,7 millioner potentielle spillere ( Hvis du tænker, at børn og ældre ikke er potentielle spillere, er du slet ikke klar over spillebranchens tankegang;-)) er ikke et kæmpe marked i denne sammenhæng, og det er nok den vægtigste grund til, at Danske spil holder skansen endnu...
  • Pølsevognen. I en tid, hvor kropsbevidstheden er sat i højsædet og mad skal være en oplevelse, er lange slatne røde pølser nok ikke en let omsættelig vare og hvor trist det end måtte lyde for visse mennesker, tror jeg, at pølsevognen er på vej, til at blive en saga blot...

  • Rygere. Let´s cut the bulls...! Rygning er ikke kommet for at blive, med fare ( ikke frygt) for at blive kaldt fordømmende, tillader jeg mig at tilkendegive mit manglende klarsyn, i at opdage éen eneste positiv ting mht. rygning... Marlboro Man, gjorde sit til at tilføje rygning en vis coolness. I dag, har især rygeforbuddet i det offentlige rum, gjort sit til at fjerne denne status, da det at løbe manisk frem og tilbage, uden at kunne styre sin rygetrang, vel næppe kan presses ned i kassen, der bærer påskriften " Blæret";-)
  • EU forbehold. Lyset, der bærer informationerne om vores Danske forbehold, har måske ikke været så længe undervejs, men tiden er ved at indhente dem... Ved ikke, om vi taler fem, ti eller tyve år, men vil vi spille fodbold med de store drenge, duer det ikke at kræve " ikke tyre" regler indført. Det afføder ikke respekt og det er, efter min mening, slet ikke meningen med EU, at der på længere sigt skal være forskelle landene imellem, hvilket bringer mig til næste punkt som er:
  • Den Danske krone. Nyd den Danske krone, så længe det varer. Det store europæiske tog kørte fra perronen i 1972, og ser ikke umiddelbart ud til at kunne bremses... Jeg er faktisk slet ikke modstander af EU, selvom jeg stemte nej ved begge Maastricht-traktat´s afstemninger. Det var mere, udfra en betragtning om, at tiden ikke var og måske stadig ikke er, moden til så store standardiseringer i Europa. Det er svært at tage sloganet " Et forenet Europa" seriøst, når de fleste afstemninger i de respektive lande, ender så tæt på fifty- fifty... Politikernes " En gang til for Prins Knud", gælder kun sålænge, at resultatet ikke falder ud til deres fordel. Så sig "ja" eller vi stemmer igen...

  • Vild med hvadsomhelst. Konceptet med kendisser, der skal dyste i træskodans, korthusopstilling eller jordbærplukning, burde for alvor være på vej ud af primetime sendefladen og dermed bane vej, for en smule mere lødige programmer... " Giv pøbelen, hvad pøbelen vil have", gælder stadigvæk... Vi andre siger fra soafaen; " We, who are about to bore ourselves to death, we salute you". Det, eller finde en anden kanal selvfølgelig;-)

  • Ski. For en del år siden, var der et program på DR ( det var før TV2) med titlen " Hvad er det?". Programmet gik i al sin enkelhed ud på, at deltagerne fik nogle arkæologiske fund, som de så skulle gætte oprindelse, tidsperiode samt anvendelse på... Fra en inkarneret snowboarders krystalkugle, (aftjente mine første ti sæsoner på ski, inden jeg for ca tolv sæsoner så lyset;-)), vil de stakkels deltagere femhundrede år fra nu, virkelig få kam til deres hår, når de to middelalderlige brædders anvendelse skal gættes;-)
  • Skattefrie tanker. At Skat endnu ikke har set og udnyttet denne fidus, går faktisk over min forstand. Eller rettere, de har velsagtens set den, men er sikkert i gang med, at opfinde en eller anden smart betegnelse for afgiften, som skal gøre det lettere for os, i den grå masse, at sluge... Ord som "grønne" eller miljø plejer at virke, efterfulgt af ordet "afgift", istedet for det lidt hårdere "skat". Forestiller mig et lovforslag, hvor en forskergruppe har konkluderet, at tankevirksomhed skaber varme, som så er medvirkende til den globale opvarmning. Da det er svært at måle tankeaktivitet, kommer vi sikkert alle til at betale ens afgift, dog undtaget Brøndbyfans og Carl Mar, der sandsynligvis helt slipper;-)
  • Den lille havfrue. Ingen tvivl om, at Den lille havfrue har sin berettigelse i Dansk historie og jeg skal ikke være fortaler for, at alt der er stort, er godt ( specielt ikke med mine 120 cm, endda målt stående på min altid medbragte elefantfod), men jeg må indrømme, at jeg som evigtfotograferende Japansk turist, nok ville være en smule skuffet, over denne attraktion;-) København har heldigvis så meget at byde på, så mon ikke at turistbusserne med tiden, finder et nyt sted at stoppe, når der virkeligt skal kræses for turistoplevelsesorganet?

John Lennon er citeret for at have sagt; " Livet er det som sker for dig, mens du har travlt med at lægge andre planer"...

På sin vis er vi jo alle " Dead people walking", da vi jo alle ved, hvordan denne historie ender...

En af Johannes Møllehave´s venner, som var godt oppe i halvfjerdserne, sagde engang; " Jeg har altid vist, at jeg skulle dø...... Men nu, er jeg begyndt at tro på det;-)

Nu får jeg lige et syn....

Mine øjne lukker sig og jeg falder i søvn...

" Sleeping man walking" ( to the bathroom)

Sov godt og længe...

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start