torsdag den 6. november 2008

Kaptajnens log

Kaptajn Splifx´s logbog 5 november 2008
(efter jordlingenes tidsregning).


Dagen forløb roligt her på udkigsposten i Mælkevejsgalaksen.

Vi valgte at bruge dagen på at kommunikere med delfinerne, de eneste intelligente beboere på planeten Terra, en lille blå planet lokaliseret ca. 27000 lysår fra Galaksens centrum.

Vi havde lagt mærke til, at en ret så primitiv, men særdeles støjende race, havde gjort endnu mere væsen af sig end normalt.

Vi har for længst opgivet at kontakte denne race, da de ikke er kommet længere end teknologistadiet, men jeg besluttede alligevel at vi ville kigge lidt nærmere i deres retning.

Takket være broder Splofx og broder Splyfx, fik vi rigget noget grej sammen der kunne modtage deres lavkulturssignaler.

Denne race er normalt meget kedelige og forudsigelige, men her til aften lod vi os underholde af disse primitive jordlinge.

Da jeg læste vores kryptografs opsummering af deres sidste ugers kommunikation, fandt jeg nemlig ud af, hvad der, i deres synssensorer, gjorde begivenheden så speciel.

Jordlingene havde valgt en ny leder, det gør de indimellem, men denne jordling var åbenbart anderledes end de andre.

Efter at have læst svaret på, hvordan denne skilte sig ud, besluttede jeg mig for at lave en quiz med besætningen.

Jeg udlovede en uges ferie i den smukke Andromedagalakse, til den der kunne spotte forskellen.

Den præmie, fik deres tentakler til at spærre helt op, og de gættede ihærdigt hele aftenen for at få fingre i den attraktive præmie, men måtte til sidst skuffede give op.

Da jeg fortalte dem svaret, at jordlingen var lidt mørkere end nogle af de jordlinge der var lysere, forstod de, ligesom jeg, ikke hvad hele postyret drejede sig om.

"Han ligner da de andre på en prik", sagde 1. styrmanden Splufx, fulgt op af de andres ligeledes højlydte undren.

De blev enige om, at jeg havde drevet gæk med dem, hvilket jeg måske også ubevidst har gjort, for selvom jeg tjekkede alle data flere gange, må der have været en fejl i systemet.

Det kunne have været sjovt at kende den virkelige grund til deres ophidselse, men vi nøjedes bare med at konstatere, at jordlingene er primitive og langt nede i den evolutionære fødekæde.

For at råde bod på denne misére, har jeg lovet alle en to dages tur til Andromeda, med alt betalt.

På en eller anden måde, harmonerer det også med vores civilisations filosofi om, at ligegyldig hvor ubetydelig og uintelligent et individ eller en race er, kan de alligevel komme til at få en positiv betydning for andres liv. Således altså også jordlingene.

Kaptajn Splifx, Mælkevejen

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start