fredag den 22. maj 2009

Hedonisme

Hård nat i byen Mutti T?
Hvad er det der driver os?

Hvad er det vi alle jagter, og som styrer stort alle vores handlinger?

Jeg tror nemlig, at vi alle ønsker det samme....

Hvis vi alle er drevet af samme ting, hvorfor, kunne du spørge, er der så, så meget forskelligt til udbud?

Hvis alle søgte familie, hvorfor er der så nogle, der bevidst søger ensomhed?

Eller, hvis vi alle ville have stjerne på kølerhjelmene af vores biler, hvorfor produceres der så ikke udelukkende Mercedes?

Svaret ligger i at disse ting er det håndgribelige udtryk for hvad vi ønsker os, og kun er overflademål. De kan være midlerne til at nå det vi virkelig ønsker os, men er sjældent endemålet i sig selv, hvor drivkraften er ens for os alle.

"The why guy", Tony Robbins har, som jeg ser det, været med til at videreudvikle den hedonistiske eller epikuræistiske tankegang, som blev grundlagt af den græske filosof, Epikur omkring trehundrede år fvt.

Tanken er, at der kun er to ting som styrer vores handlinger. Vi søger henimod nydelse, eller væk fra smerte.

Det er vel ikke en så revolutionerende tanke, er der mange der vil mene. Og imiddelbart er jeg tilbøjelig til at give dem ret.

Graver vi lidt dybere, kan denne holdning dog vise sig at være direkte provokerende, for hvad nu hvis også dine gode gerninger, udspringer af en egoistisk tankegang?

Uha, den var der sikkert lige et par stykker, der kviede sig ved...

Så hvad er det jeg postulerer, at der ikke findes gode gerninger?

Selvfølgelig ikke. Der er masser af gode gerninger som udføres på en daglig basis, men baggrunden for sådanne handlinger udspringer af en selvisk tanke. Igen, vi vil hen imod nydelse og/eller væk fra smerte.

Så hvis vi ser på en fuldstændig tilfældigt udvalgt gruppe, yngre singlefyre f.eks, hvad er det så der driver dem?

Da denne blog altid prøver at se glasset med halvt fyldte briller, vil der blive fokuseret mest på "hen imod" vædier..


  • Kvinder. Her ligger hunden godt begravet, og resten af punkterne er vel herefter nærmest overflødige, da de alle kun er delmål der skal bringe os tættere denne "nydelse". Dette er så også en drivkraft, der hurtigere end du kan høre bemærkninger ála "What have you done for me lately", kan ende med at blive en "væk fra" værdi. Det siges, at der kun er én ting der er værre end mandschauvinister og det er kællinger, der ikke gør hvad der bliver sagt!

  • Bløde værdier. Her er der ikke tale om begreber som empati og forståelse, men derimod tits and ass. Men kan vi opnå det sidste, ved at spille på det første, har vi intet imod at spille bløde mænd - den lørdag aften.
  • Karriere. I nogle brancher, bliver der spekuleret i at give folk titler som kompensation for ussel mammon, og det er effektivt virkemiddel. Kvinder tænder på succes, og hvad kvinder tænder på, er hvad vi desperat halser efter. Jeg vil nu helst have pengene, og istedet opfinde en eller anden fancy titel, som jeg kan sætte på et navneskilt og "glemme" at tage af, når jeg handler i Netto. Er der læsere derude med en pingelingtitel på tungen, er I mere end velkomne til at smide en kommentar.
  • Biler. En bil siges at være en potensforlænger af rang, da det signalerer gode jægeregenskaber at have råd til en dyr en af slagsen. På den anden side signalerer det, at man sikkert er overordentligt veludrustet, når man har en gammel bil og så alligevel en smuk kæreste. På denne måde bliver det til win/win, når du først lige har scoret den hotte babe, vel at mærke. Indtil da er det bare lose/lose, at være singlefyr med grim bil... med mindre at du alligevel er veludrustet, så det ender med at blive lose/lose/win. Se, det regnestykke er ikke sværere end man gør det til.
  • Gadgets. Den moderne mand er generelt vild med gadgets. Jeg er nu ikke sikker på, at disse vil bringe ham nærmere sit primære mål, som jo, for at tale rent ud af posen, er fisse. Jeg har en idé om, at de fleste ældre kvinder trækker lidt på smilebåndet, når han med drømmende øjne fremviser sin nye "bluemacblingblingtooth" (ingen grund til at google dette gadget drenge, da produktnavnet er fri fantasi). På den anden side, viser det overskud at have så meget tid i sin hverdag, at der er tid til så ligegyldige ting, og overskud virker som en magnet på de lidt mere modne kvinder. For unge kvinder handler dine nye gadgets om, at det virker som du har styr på lortet, samt penge i overflod og som vi siger; " Hvad der virker for dem...."

  • Frihed. Mangt og meget er sagt om frihed igennem tiderne, men i sidste ende handler det om hvad man vil bruge sin frihed til. Hvis du søger frihed, bliver du også nødt til at reflektere over hvad der skal komme efter. Frihed er ofte meget let at opnå, da det bare er at slippe dine forpligtelser og fokusere på dig selv. Du behøver egentlig kun ganske få midler til at vende det hele ryggen, men som regel vil de selv samme mennesker, der søger frihed, ikke nøjes med denne... de vil også leve den i uhæmmet luksus.

Den afdøde provokatør og maler Jens Jørgen Thorsen udtrykte det således; "Jeg maler for at få fisse".

Jeg tror faktisk, at vi er mange unge fyre, der kan nikke genkendende til det omdrejningspunkt i stort set alle vores handlinger.

Jeg er ude herfra, jeg er nemlig på vej til at afstraffe løbebåndet i en time... Ikke fordi jeg håber, at mit blegfede korpus med tiden måske vil blive genstand for kvinders seksuelle begær, men fordi jeg bare finder det morsomt at udsætte min krop for maksimal belastning, imens jeg hiver efter vejret og føler ledsmerterne tage til.

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start