søndag den 17. maj 2009

Investeringsmareridt

Så er der en del af os der må sande, at hvad der går op... også må komme ned.

Det lyder sejere på engelsk, men jeg kan desværre hverken formulere eller stave den sætning på andet end dansk, og selv her er jeg umådelig glad for ordet stavekontrol.

Da det imidlertid siges at det er tanken der tæller, mener jeg nok at jeg alligevel har fortjent den streetcred den slags ville kaste af sig...

Det jeg prøvede at sige var, at der er blevet delt solide øretæver ud i forbindelse med den verdensomspændende k....

Jeg overhørte en samtale mellem to middelaldrende herrer i fitnessDk´s omklædning, som omhandlede en af deres fælles bekendte, der tilsyneladende havde mistet sin samlede børneopsparing indenfor det sidste år, i forbindelse med aktiespekulation.

Den følelse kender jeg til dels godt, altså miste delen...

Jeg mistede nemlig også min børneopsparing på et splitsekund, da min mor i sin tid fortalte mig den gode nyhed, at jeg havde en børneopsparing. I samme moment fortalte hun mig så, at det teknisk set ikke var mine penge, da det fra hendes side kun havde været et skattetrick, men at hun ville give flødeskumskager, hvis jeg gik i banken og hævede pengene...

Det var noget af en følelsesmæssig rutchebanetur, jeg tog den formiddag i midten af firserne...

Mine forældre har aldrig været nærige, med hverken kærlighed eller penge, vil jeg lige skynde mig at præcisere.

Men når tingene kan vende så grumt og så hurtigt, hvad er der så tilbage at spare op i?

Her følger nogle overvejelser desangående, hvor vi ser på korte og langsigtede investeringer



  • Guld, diamanter m.v. Kort/lang. Der har altid været spekuleret i guld, faktisk har en del valutaer i tider været direkte bundet op af guld, et system der kaldes "guldfod", og det gør guld til et rimeligt sikkert investeringsobjekt. Diamanter vil altid være efterspurgt sålænge at der er grimme mænd, og smukke kvinder med prisseddel på den dyrbare. Denne årtusinde år gamle symbiose, spår jeg til at vare ihvertfald året ud, så læg bare dine spareskillinger her.

  • Ejendomme. Lang. Ejendomme har historisk set været en fantastisk investering og det bliver det ganske sikkert igen. Jeg hørte denne meget sigende formulering den anden dag;"Vi skal til at købe et hjem, istedet for at investere i en bolig". Der er fordele og ulemper ved at sætte dine penge i en bolig. Du investerer i en brugsgenstand, der ikke taber i værdi selvom boligen bliver ældre og reelt mindre værd, men du sætter dig også for en fast månedlig ydelse, som du i fremtiden kan komme på glatis med. Ejendomme er for den snusfornuftige og fremtidstænkende køber.

  • Aktier. Kort/lang. Er du til fart, farver og eventyr? Det er du ganske sikkert.... sålænge at det går godt vel at mærke. At du har to aktier i Mærsk, gør dig så også til børsekspert med ret til uopfordret at dele dine skarpsindige markedsanalyser ud, ved enhver given lejlighed. Aktier kan, som vi alle ved, være et dyrt bekendtskab og der er en del broer og højhuse i verden, der har været sidste stoppested for aktieopportunister. Det fede ved aktier, er at du bare skal iagttage og ikke tage del i det sure slæb. Det er imidlertid også det farlige, da du, når din "alle æg i samme kurv IT factory aktie" begynder at vakle, ingen indflydelsesmuligheder har, og må sidde hænderne i skødet, mens hele, pardon my french, lortet vælter. Det anbefales af mange børseksperter at investere egen risikovillig kapital, spredt over en ti til femten årig periode.

  • Valuta. Kort/lang. I forbindelse med valuta, er der to strategier der springer i mine øjne. Enten skal du gå efter en stabil valuta som f.eks euro´en, der bare vil sikre dine spareskillingers værdi, eller også skal du gå efter en ustabil møntfod, gerne fra et land styret af en gal diktator. Her er det knald eller fald, alt afhængig af i hvilken retning vinden blæser.
  • Våbenindustri. Lang. Der vil altid være brændpunkter og det skal du endelig lukrere på. Vores tidlige forfædre havde masser af våben, og vores efterkommere vil have samme trang til at være i stand til at forsvare sig - når de ikke lige er igang med at angribe. Lad nu endelig være med at begynde at spekulere over det etiske aspekt i at støtte våbenmagerne. Herregud, lidt tjubang skal der jo indimellem til og vi kan jo ikke være hashrygende hippier allesammen. Desuden er det jo frit for enhver at købe, så det er fair play i dine øjne.

  • Bordeller. Kort/lang. Våben, spil, rusmidler og sex, er nok de fire mest sikre ting at investere i, og kan du sammenfatte de fire ting i en vare, har du et djævelsk godt koncept! Der er pt. i Danmark tale om at gøre købesex ulovligt og det vil bare gøre din investering bedre hvis det lykkes. Jeg tror dog, at sålænge Skat bare får sin del af kagen, vedbliver prostitution med at være lovligt. Vi vil nemlig gerne være moralske, bare ikke at det koster for meget...

  • Værtshuse. Meget kort. Tænker du i kortsigtede baner, kunne du overveje at gå ind i værtshusbranchen. Det er så også en branche, du relativt hurtigt skal trække dig ud af igen, da det mest er den ældre del af befolkningen der ynder at sidde i lumre, snuskede røgfyldte lokaler og drikke kælderkolde pilsnere, imens de med særdeles indskrænkede retoriske og analytiske midler, prøver at løse verdenssituationen. Nu er det jo sådan med den ældre generation, at der jævnligt bliver tyndet ud i rækkerne, så far ind og lav dine penge i lastens hule og løb så straks videre til nye eventyr.

  • Gambling. Kort/lang. Lad det være sagt en gang for alle... Spil er, ligesom sex, kommet for at blive og der er en kæmpe evigt voksende ludomanimark, der bare venter på at blive sået og høstet. Jeg overbevist om at denne del af den menneskelige psyke kun bliver værre med tiden! Skal vi vædde?
  • Økologi. Lang. Økologi er, ligesom sex, sikkert kommet for at blive, og det gør det interessant på den lange bane. Det er for den bevidste og ansvarlige forbruger, og den tanke tror jeg vil sprede sig som ringe i vandet. Faktisk tror jeg at f.eks. EU vil indføre et krav om økologi, og så bliver farven på dine økologiske betragtninger enddog særdeles grønne - som i dollars.

  • Vedvarende energi. Vi skampuler vores planet, og da jordens resourcer er ikke udtømmelige vil vi på et eller andet tidspunkt, blive nødt til at satse på varige energimæssige løsninger. Optimisten investerer i dette begreb til sin pension, pessimisten til sine børn og børnebørns ditto. Et indiansk ordsprog siger; "Først når den sidste fisk er fanget, da vil I opdage at man ikke ikke kan spise penge"

  • Andet. Kort/lang. Der er et utal af muligheder, og det er kun dig selv der sætter begrænsningerne. Det er sagt, at alt hvad der er sjovt, enten er amoralsk, ulovligt eller fedende. Jeg prøver for så vidt muligt at kombinere disse tre, da det derved burde blive tre gange så morsomt. Når du investerer bør du tænke på menneskets fundamentale behov, da disse ikke forandrer sig over natten.


For nye læsere vil jeg gerne understrege, at jeg absolut INGEN forudsætninger har for at skrive dette indlæg (ældre læsere vil vide, at det gælder samtlige mine indlæg), og at jeg på ingen måder vil holdes ansvarlig for uheldige omstændigheder, der er affødt af at følge disse råd.

På den anden side... Sagsøg I mig bare alt det I har lyst - man kan jo alligevel ikke plukke håret af en skaldet;-)

Skulle I forøvrigt have lyst til at investere i direkte uetiske ting, vil jeg med glæde, for en lille erkendtlighed naturligvis, sende dig nogle slørede argumenter, der får din hjerne til at glemme alle spekulationer desangående og fokusere på det vigtigste - nemlig at score kassen.

Jeg vil ønske dig alt held med at sikre dine fysiske aktiver.

Alan

2 kommentarer:

Klokken 18. maj 2009 kl. 12.12 , Blogger Aurelia sagde ...

Hvad med en kombinationsløsning? Jeg tænker i, at man jo kunne investere i en ejendom og lave en del af den til værtshus. I stedet for selv at kaste sig ud i gambling, så kunne man lave en spillehal i et af de tilstødende rum og tjene fedt på andres ludomani. Nede i kælderen laver man så et bordel og på den måde kan man måske endda udvide sine indtægter endnu mere, da værtshuskunderne måske vil leve lidt længere, hvis de kan få et godt knald engang i mellem. Det kan da ikke gå galt?

 
Klokken 18. maj 2009 kl. 13.51 , Blogger Cosmocph sagde ...

Min kære Aurelia

Du er intet mindre end genial... Og da alle ved at prostituerede er vilde med at spille, kan vi score deres lagenindtægter i spille hallen. Det er f.... en win/win/win/win/win situation;-)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start