søndag den 19. april 2009

Gratis konsulentbesøg


Så skete det endelig...

Siden at jeg skrev indlægget http://cosmocph.blogspot.com/2008/03/krer-vi-det-tror-jeg-nok-at-vi-gr.html, har jeg ventet på, at der var en sælger der skulle ringe og prøve at prakke mig et eller andet på ærmet.....

Den dag oprandt så for et par dage siden...

Jeg vidste med det samme at jeg havde stof til et indlæg, da jeg tog telefonen i firmaet, og en yngre maskulin meget korrekt talende stemme spurgte, om det var muligt at tale med chefen.

Det er så her vi kommer ind... TF; Telefonsælger

A; "Chefen er her ikke, da han er rejst til Ydre Mongoliet og er først tilbage omkring pinsen 2010, men du kan tale med mig, jeg er nemlig systemkeyaccountfloormanager."

TF; "Øeh..."

A; "Ja det er mig der kører pisset, indtil bossen vender hjem".

TF; "Nå sådan...

Stilhed....

Sælgeren er nu kommet lidt ud af sin faste rutine, men fairplayspiller som jeg er, giver jeg ham lidt tid til at komme tilbage.

TF; "Undskyld jeg fik ikke dit navn".

A; "Nej, det var da også uhøfligt af mig.... Jeg hedder Alan".

TF; "Ok, hej Alan, nu skal du høre jeg ringer til dig, fordi jeg har et tilbud til dig". (Stemmen er nu blevet selvsikker og behagelig)

A; "Arj, hvor dejligt... det er altid rart med tilbud. Jeg er typen der kan finde på at køre i Bilka, når de har tilbud på frysetørret fisk... altså rødspætter, jeg er vild med fladfisk. Hvordan har du det med panerede rødspætter?"

TF; "Jo de smager dejligt...."

Jeg kan høre at denne sælger ikke er ubehageligt hardcore, og derfor lader jeg lige fiskeindgangsvinklen ligge et øjeblik.

A; "Nå, men nu var det jo ikke derfor at du ringede, og jeg skal ikke spilde din tid... det var noget med et godt tilbud?" (Nu lyder min stemme pludselig forventningsfuld).

TF; "Ja Alan, du er valgt ud til at få et gratis konsulentbesøg".

A; Årh, hvor vildt.. Valgt ud imellem hvor mange?"

TF; "Ja jeg står ikke for den del, men du er ihvertfald valgt ud".

Jeg elsker når de siger mit navn, som om vi har været venner i årevis.

A; "Nu fik jeg ikke lige dit navn".

TF; "Jeg hedder Sebastian".

A; "Sebastian... Fedt navn. Nå, men hvad handler det konsulentbesøg så om? Jeg må hellere holde mig til emnet, jeg springer ofte i det".

TF; "Det er et gratis konsulentbesøg, hvor vi gennemgår dine telefonabonnementer".

A; "Kender du det?"

TF; "Øeh, kender hvad?"

A; "Når man har svært ved at fokusere på en ting ad gangen... Sådan har jeg det indimellem.. Hmm.. Det lyder spændende med det konsulentbesøg Sebastian, og det var gratis siger du?"

TF; "Ja det er helt gratis"

A; "De gratis glæder er jo, som bekendt, de bedste... Eller var det dyre råd, der ikke var gratis? Jeg forveksler altid de to talemåder".

TF; "Øeh.."

A; "Nå, der kan du også blive i tvivl, men tvivlen kommer den anklagede til gode, og nu er du jo ikke anklaget, men derfor skal det jo komme dig tilgode alligevel. "Jeg taler vist for meget, jeg sætter lige noget the over, og så kan du forklare imens".

Han virker ny i plattenslagerfaget, og faktisk meget rar, så jeg får næsten helt ondt af fyren og beslutter mig for at tage fløjshandskerne på...

Jeg kæmper med en lyst til at fortælle ham, at det er et utaknemmeligt job han har, og at han burde fortsætte på studierne, eller hvad nu han er igang med. På den anden side, er der intet som følt erfaring...

TF; "Jamen, der er ikke så meget mere i det. Vi sender gratis en konsulent ud, og så gennemgår I sammen dine telefonløsninger".

Jeg slubrer lidt af min the, som er djævelsk varm...

A; "Og?"

TF; "Ja, så finder I ud af om du kan spare penge."

A; "Og lad os så bare for en god ordens skyld sige, at jeg kan spare penge hvad gør vi så?"

TF; "Så sørger konsulenten for at du får det rigtige abonnement".

A; "Hvordan gør han det, sådan rent praktisk?"

TF; "Han har formularer med som du så underskriver, og så ordner han resten".

A; "Så konsulenten er sælger?"

TF; "Nej konsulenten er en rådgiver".

A; "Som rådgiver mig til at købe de produkter han sælger".

TF; "Vi er et konsulentfirma, og ikke teleudbyder".

A; "Så han er uvildig rådgiver?"

TF; "Vi lever af at rådgive kunder".

A; "Rådgive kunder til at købe jeres samarbejdspartneres produkter?"

TF; "Vi har ikke nogle specielle aftaler".

A; "Så de blanketter han har i mappen... er det nogle han bare går og finder rundt omkring?"

TF; "Jeg er ikke konsulent, så det ved jeg ikke".

A; "Men hvis du nu skulle komme med et vildt gæt, hvor tror du at ham konsulentsælgeren kunne have fået dem fra?"

TF; "Det er ikke indenfor mit arbejdsområde".

A; "Du har ret og ingen er forpligtet udover deres evner. Det nyder jeg faktisk godt af her på jobbet, men sig mig Sebastian.... Sådan et konsulentbesøg, hvad koster det normalt?"

TF; "Øeh.."

A; "Jeg tænker, hvis jeg vinder en præmie, skal det vel repræsentere en værdi... Så hvad tager I normalt for at sende en sælger ud?"

TF; "Jeg må indrømme, at jeg ikke lige kender svaret på det spørgsmål".

Det er den mest ærlige og behagelige telefonsælger, eller er det konsulent?, jeg har været ude for, så jeg ser ingen grund til at blive ubehagelig, og beslutter mig for at sætte ham fri til reelle salgsudfordringer.

A; "Ok, Sebastian... Jeg tror bare, at jeg takker nej tak til tilbudet og siger at det var hyggeligt at tale med dig"

TF; "Jo tak i lige måde og god dag".

A; "God dag til dig også Sebastian".

Et par timer senere ringede telefonen igen...

A; "Det er Alan".

Stemme; Dav Alan, jeg ringer fra biiiip, kan jeg tale med chefen?"

A; "Er det dig Sebastian?"

Stemme; "Nej jeg hedder ( har glemt navnet)".

A; "Og du vil forære mig et gratis konsulentbesøg?"

Stemme; "Ja, hvordan kunne du vide det?"

A; "Jeg står med min staniolhat på, så kommer den slags til mig".

Stemme; "Nå....?"

A; "Jep, men jeg springer over denne gang, og bliver nødt til at smutte, da jeg har frosne ærter til optøning. Hav en dejlig dag".

Stemme; "Øh ja i lige måde".

Jeg sad efterfølgende og glædede mig over, at jeg ikke havde et job hvor jeg risikerede at løbe ind i narrøve, som mig selv....

Hav en dejlig dag med masser af gratis glæder...

Alan

2 kommentarer:

Klokken 21. april 2009 kl. 11.39 , Blogger Aurelia sagde ...

Hvor er det fedt :D

 
Klokken 23. april 2009 kl. 21.11 , Blogger Vivian sagde ...

LOL du er en behøvlet frækkert.

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start