tirsdag den 21. april 2009

Egoferie

Bob Mclane: "What is it that is exactly the same about every single vacation you have ever taken?"

Douglas Quaid: "I give up"

Bob McClane: "You! You're the same. No matter where you go, there you are. It's always the same old you. Let me suggest that you take a vacation from yourself. I-I know it sounds wild. It is the latest thing in travel. We call it the Ego Trip"

Sådan lyder en af scenerne fra Arnold filmen "Total Recall" fra 1990.

Jeg har med vilje sprunget preframingen over og går nu direkte til makronerne..

Så når du nu trænger til en lille ferie fra dig selv, hvilke strenge har du så at spille på?



  • Rejs væk. Nye omgivelser kan sætte din fantasi igang og kan give dig en lyst til at rydde dit gamle jeg af vejen, til fordel for en ny sprudlende personlighed. Jeg tillader mig at gå ud fra at du er en grå mus ligesom alle os andre, ellers ville der sikkert ikke være grund til at tage ferie fra dig selv vel? Skulle du alligevel være et fantastisk spændende menneske, altså i dine egne øjne, så prøv at tage en kedelighedsferie.
  • Lav fysiske forandringer. Lad dit skæg gro, hår vokse eller lakér dine negle. Hvis du er i rocker eller indvandrebandemiljøet, skal du nok ikke forsøge dig med det sidste. På den anden side, hvis du tilhører en af disse grupperinger, er det sikkert din tilsynsværge der læser dette højt for dig, da det vil tage dagevis at stave dig igennem dette indlæg. Jeg foreslår din værge læser en Jumbobog højt istedet, da du som kommende indsat alligevel ikke vil have mulighed for at følge så mange af disse råd. Er du allerede buret inde, kan du evt., hvis du gerne vil på en lille mental rejse, bytte medicin med fyren i cellen ved siden af. Der kan være lidt til overs af de sjove piller, han er blevet tvangsmedicineret med, og det kan give billet til en ud af kroppen oplevelse, af de helt syrede.
  • Tal anderledes. Du kan ændre dit stemmeleje, accent og endda sprog... Jeg plejer f.eks. altid at udgive mig for at være svensker når jeg rejser. Det har givet en del minuspoints til vores kære naboer i gennem tiderne, når jeg som oftest latterliggør mig selv og laver pinlige scener. Husk dog at gå ud af rollen, når du bliver anholdt... politiet plejer ikke at kunne se det sjove i, at du præsenterer dig som "Ingrid from Sweden", og du kan ende med flere dage i detentionen, hvilket ikke er spændende.... har jeg ladet mig fortælle..
  • Klæd dig anderledes. Klæder skaber folk, folk skaber klæder, skaber folk klæder eller klæder folk skabe? Nu blev jeg hylet ud af den... Kan du ikke bare tage noget anderledes tøj på end du plejer... Mkay?
  • Søg nye mennesker. Du får svært ved at træde ud af rollen, når du bevæger dig i din sædvanlige omgangskreds, da de ubevidst vil fastholde dig i det indtryk de allerede har af dig, og det vil besværliggøre din mission. Hvis du fulgte mit første råd, er du allerede rejst og så er dette punkt overflødigt. Hvis du derimod bedrevidende valgte at skippe let og elegant over det første, og oftest vigtigste guideråd, må du spørge dig selv hvorfor i alverden, jeg skulle blive ved med at tale for døve øren eller blinde øjne, som vel dækker bedre i denne sammenhæng. Det gider jeg heller ikke, så har du ikke tænkt dig at starte med denne øvelse, er du udenfor pædagogisk rækkevidde og du må videre på egen hånd herfra, kammerat!
  • Stå på hovedet. Verden ser anderledes ud når du ser den nedefra. Jeg foreslår at du starter med at stå på hovedet, og herefter går over til at tage et par briller med en høj styrke på. Det vil give et forvrænget verdensbillede, og da du har nok at gøre med at prøve at orientere dig, kan du måske slippe dit eget fastlåste jeg for et øjeblik.
  • Giv dig selv lov. Det kan virke underligt og sikkert også latterligt at agere anderledes - det er bare din gamle personlighed, der som en byld i r..., eller en besidderisk kæreste, ikke er meget for at lade dig få en enkelt aften alene i byen. Det skal du bare komme over asap. Du kan øve dig foran spejlet i bedste De Niro taxidriverstil, hvor du med den karakteristiske skulen og trækken med mundvigene spørger; "Are you talking to me?... Well since I´m the only one here...". Skulle du være en badassmotherf...., som kunne tænke sig at finde den bløde side frem, kan du købe en rød håndtaske og lege Teletubbie på glatis.
  • Skift navn. Det kan være svært at blive i rollen, hvis du konstant, via dit navn, bliver mindet om hvem du var for et par timer siden. Du kan f.eks kalde dig Dean, hvis du vil træde ind i rollen som rebel uden grund, Andy W hvis du har lyst til at virke lidt popartagtig, eller Brian, hvis du vil spille "armenudafvinduetimensduråberfisse rollen".

Nu er der måske nogle der vil rynke på næsen, når grundidéen til et indlæg findes i en Arnold film (Tro mig, jeg har fundet inspiration langt mere skumle steder, men det er en helt anden snak)...

Hvis det kan have formildende omstændigheder, tænkte jeg også lidt på Pink´s "Hazard to myself"....


I wanna be somebody else

so doctor doctor won't you please prescribe me somethin

a day in the life of someone else

don't let me get me


Er du mere kulturel end som så, og hvis det får dig til at føle mere glæde, kan sikkert finde lignende betragtninger i nogle af Dostojevskij´s bøger, Kieslowskis film, eller måske Michael Strunge´s digte.


Jeg vil ønske dig en behagelig rejse, og husk at smugle... jeg mener købe toldfrit med tilbage...

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start