torsdag den 20. november 2008

Autopilot



I min evige jagt på et lykkeligt liv, er jeg kommet til kategorien rutiner og vaner.

Vane kan defineres således; "En tillært handling, der som regel bliver udført ubevidst.

Som oftest når vi bliver opmærksomme på en vane, er det fordi den modarbejder et af vores dybere ønsker og bliver derefter kaldt for en dårlig en af slagsen.

Rygning ville f. eks slet ikke være en dårlig vane, hvis du ikke havde et grundlæggende ønske om at være; sund og rask, velduftende, kysseklar, fremstå velholdt, have lidt flere penge til rådighed, fordybe dig i samtaler uden hele tiden at skulle rende frem og tilbage i rygningens navn og.... Tja, jeg er ikke ryger...


Stræber du ikke efter en af disse ting, er rygning bare en vane.

Rutiner derimod, benytter vi for at kunne være opmærksomme på andre ting, imens vi gør noget andet. Lige nu, mens du læser dette indlæg, spænder din lukkemuskel rutinemæssigt, med det resultat at dine boxershorts eller hotpants stadig er tørre og velduftende.

Er de ikke, burde du måske tage et rutinetjeck hos din læge.


Vaner er meget lig rutiner, men hvor rutiner ofte er koordinerede handlinger i rækkefølge, er vaner..... arrghh jeg giver op....


Dette indlæg skulle slet ikke være definitionssøgende, jeg noterer mig endnu engang, at jeg har et problem med rundsnak...


Hvordan du definerer og adskiller disse begreber er hermed op til dig.


Værsågod, bang og så videre i teksten. Jeg startede dette indlæg med at love guld og grønne skove i forhold til livskvalitet.


De kvinder der kender mig, vil nu ikke have sat næsen op efter noget spektakulært, da de i særdeleshed kender til mine tomme løfter....


Men hvorledes hænger disse ting sammen med et liv i fryd og gammen?


Det handler om at undgå bevidsthed... Har du nogensinde set en trist hamster? Nej vel.. I rest my case.

Her følger et par velmenende råd til et liv i ro og mag....

  • Hold fast i vaner og rutiner. Vaner og rutiner er dit stærkeste våben, for at undgå at begynde at efterrationalisere. Så sæt du bare autopiloten på, kør derudaf og nyd livet uden at skulle tage stilling til andet end, hvilket skyllemiddel du lægger i indkøbskurven. Det er let og det er trygt.

  • Undgå udfordringer. "Jeg er vild med udfordringer", siger de fleste af os... Men er vi nu også det? Som regel er de udfordringer vi vælger, noget vi i forvejen føler os trygge med. Hvis du har løbet et halvmarathon, skal du gå efter at løbe et rigtigt marathon. Lad endelig være med at begive dig ud i noget, der på et eller andet plan skræmmer dig. Skulle du alligevel få lyst til at holde en tale for din familie på din mormors 89 årige fødselsdag, så skynd dig at sige, "Det kan jeg ikke finde ud af!" eller "Jeg er ikke typen der kan holde en tale" og slå det hurtigt ud af hovedet igen. Dumsmarte bemærkninger som "Øvelse gør mester", "Hvad er det værste der kan ske?" eller den irriterende "Jeg kunne heller ikke tale foran andre mennsker, men nu har jeg det helt fint med det", skal du springe op og falde ned på.

  • Stil ingen spørgsmål. Er der noget der undrer dig? Noget du kunne tænke dig at blive klogere på? Det skal du bare holde op med!

  • Betræd samme stier. Dette er faktisk ment bogstaveligt. Prøv at tage den samme vej til arbejde hver dag og helst på samme tid. Når du rejser vil det være fornuftigt at tage samme sted hen hver gang. Så kan du sidde som femoghalvfjerds årig og fortælle, at du har boet på samme familieejede hotel på Costa Brava halvtreds år i træk og sågar blev inviteret med til Pablo´s nevø´s barnedåb i hmm... var det ikke i 2012?

  • Undgå at møde nye mennesker. Mennesker er forskellige og lige meget hvem du møder kan du risikere, at de rykker dig mentalt. Det siges, at der er noget at lære af ethvert møde med andre væsener og det er så det du skal undgå. Kommer du til en fest eller anden social begivenhed, skal du endelig ikke tale med andre mennesker. Hvis du ikke kender nogle der, så benyt dig af "mingle" teknikken, som normalt vil være ensbetydende med "small talk".

  • Bliv i miljøer der støtter dine overbevisninger. Igen, hold dig i de kredse du kender. Hvis alle dine venner f.eks. er lønmodtagere, så prøv at undgå selvstændige erhvervsdrivende, da disse ofte har en trang til at "springe ud i det". Det er en farlig holdning der i værste fald kan ende med, at du ser en verden fuld af muligheder og pludselig sætter din trygge hverdag over styr.

  • Skrab overfladen. Lad være med at fordyb dig i et emne eller i mennesker for den sags skyld. Skal du have en hobby, så begynd evt. at samle på legetøj fra "Kinderæg". Nogle vil her sige; "Hov, der er altså mange af tingene som er samlesæt, så man ender med at lære noget". Til den slags vil jeg sige, fortsat bare med det, du er ikke i farezonen kammerat.

  • Læs Cosmo´s blog. Dette er ikke kun for at promovere min blog. En af de ting jeg, her på redaktionens vegne, sætter højt er, at der absolut er et minimum af intelligent sammensætning af bogstaver. Det garanterer jeg vil forblive på denne måde, mest af alt fordi jeg ikke slet besidder den vid, der skal til for at ændre dette.

Alle disse fif har, som du sikkert har bemærket, et fællestræk. Det handler om at blive hvor man er, og ikke udvikle sig som menneske.


Begynder du på det, kan du risikere at komme ud på et skråplan, hvor du bliver nødt til at tage ansvar for dit eget liv og således ikke kan lægge skylden for dine små livsproblemer over på andre. Derved bliver du sandsynligvis nødt til at skue indad og det kan komme til at blive "u be ha ge ligt".


Er du i tvivl, kan det som regel være rart at spørge nogle ældre i din omgangskreds. De mestrer som regel det sikre liv... ja det vil sige indtil de en nat sover stille ind...


Så god vind med dit nye gamle liv...


Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start