onsdag den 17. december 2008

Naturkatastrofer light

Jordskælv San Francisco 1906.




Da jeg mødte på arbejde i dag og tændte for nyhederne, blev jeg klar over at Danmark havde lidt under det værste jordskælv siden 1930.

Typisk!

Jorden går amok og jeg er den sidste til at få besked....


Nu håber jeg så bare ikke, at det bliver så skelsættende en begivenhed, alá 11. septemper eller mordet på JKF, at ALLE kan huske hvor de var og hvad de foretog sig. Så vil jeg igen og igen blive nødt til at fortælle, at jeg lå og sov de uskyldiges søvn og at hændelsen var gået hen over hovedet på mig.

Jeg gik lige ind på EB, for at finde ud af hvad jeg var gået glip af, og her fandt jeg så disse rystende øjenvidne beretninger...



"Min skildpadde Mimi døde i jordskælvet da mit store skab væltede ned over hende. Tragisk tilfælde som - jeg ikke troede - var muligt i dejlige Danmark."
- Kristoffer Jonassen


"Et billede på 1 x 1,5 meter faldt ned i hovedet og medførte en bule og et par rifter i ansigtet."
- Thomas Hjorth Andersen


"Klokken cirka 8.20 blev min hund urolig igen. Den stod og kiggede på sit vand. Jeg så der var lidt uro i vandet i vandskålen. Kan der have været lidt ekstra rystelser?"
- Hanne Jensen Birkerød

"Kunne mærke et kraftigt lufttryk ­ min papegøje registrerede det før mig, den satte sig ned på bunden af buret og så skræmt ud inden suset kom."
- Martin Nilsson


"Jeg vågnede før jordskælvet, fordi min hund rystede og savlede cirka 5 minutter forud for skælvet. Mit natbord rykkede sig cirka 10 cm og flere parfumeflakoner fik en tur på gulvet."
- Tina Graugaard



Det er åbenbart gået hårdest ud over skildpadder og papegøjer...


Men det er jo nok ikke sidste gang, at vores lille paradisiske have bliver udsat for den slags brutale udmeldinger fra Moder Jords side...


Jeg har kigget lidt i krystalkuglen, med henblik på at skue frem mod disse horrible begivenheder...


Bemærk venligst at datoerne ikke er fastlagte...


  • Jordskælv 23. maj 2014. Fredag d. 23, maj bliver Danmark ramt af det værste jordskælv i mere end hundrede år. Hvor det ved det store skælv i 2008, mest gik ud over papegøjer og en enkelt skildpadde som på beklageligste vis mistede livet, er der her tale om et jordskælv af helt andre dimensioner. Tre mænd ender på hospitalet efter et værtshusslagsmål, som udspringer af et skænderi ved billardbordet. Rystelserne vælter et par kegler under en skomagerpot og diskussionen om de skal tælles med som gode eller skæve, får to mænd til at slå hinanden med billardkøerne. Den tredie bliver ramt på halebenet af en kastet kugle, mens han er ved at bestille et John Mogensen nummer på jukeboksen. I Ribe området vælter et bur med to guldhamstere, hvorefter de ser deres snit til at stikke af. De bliver senere skrabet af dækkene på buslinje 710 ved endestationen i Vester Vedsted.


  • Orkan 6. september 2017 . Vindstød på helt op til 50 m/s hærger over hele Danmark og folk der ikke har fået hentet deres vasketøj ind fra udendørs tørrestativer, må se i øjnene at det nok er væk for stedse. Orkanen raser hele dagen og mennesker på strandene melder om sand i øjnene.


  • Skypumpe 3. september 2026. Skypumpe er det danske ord for en tornado. Normalt raser disse normalt ud over havet, men denne ondsindede hvirvelvind går amok i Vipperød. Maglesø juletræsplantage bliver ved lejligheden fuldstændig udraderet og mange børn græder deres modige tårer, da de godt tre måneder senere skal fragtes helt til Hillerød, for at nedlægge dette års juletræ.


  • Tsunami 29. juli 2031. Kun fem år efter tornadoen hærger er den gal igen. En bølge rejser sig helt uden varsel og skyller ind over Bellevue i det nordlige København. Bølgen når næsten helt op til ishuset og flere strandgæsters tæpper bliver våde. En ung fyrs Ipod bliver ødelagt af vandet og et juridisk tovtrækkeri starter med forsikringen. Sagen ender med at den unge mand må købe sig en Ipod ud af egen lomme.


  • Oversvømmelse 5. marts 2054. Vesterhavet er godt sikret med diger, som holder stand efter dage med massive regnmængder. Damhussøen i Vanløse/Rødovre går over sine bredder og ender med at trænge ind i Damhuskroen, som må holde lukket i to weekender. Folk som ikke kan score andre steder, bliver frustrerede og laver støtteklubber på "Facebook"


  • Hungersnød 7.-16. januar 2103. Der er sikkert kun meget få mennesker, der i 2008 havde fantasi til at forestille sig, at vi nogensinde ville opleve hungersnød i Danmark - og indrømmet, den er lige på kanten... Vi skriver december 2102 og der er heftige lønforhandlinger igang på tværs af alle faggrupper. Forhandlingerne bryder sammen og en landsomfattende generalstrejke indledes imellem jul og nytår. Der skal dog gå næsten 14 dage, før alvoren rammer forbrugerne. I Netavisen d. 7. januar, kan man således læse at flere børn har måttet undvære deres Kindermælkesnitte i madpakken. Massens tiltagende utilfredshed de følgende dage, tvinger regeringen til at gå ind og mægle og 16. januar afblæses strejken. Flere børn og enkelte voksne, benytter sig af statens tilbud om krisehjælp.

  • Hedebølge 12. februar 2136. Vi er i Stege på Møn. Termometeret viser 37,3 grader og folk sørger for gennemtræk i deres huse og drikker masser af væske. Middeltemperaturen, i Danmark måles til 36, 6 grader og hele landet ligger søvnigt hen. I en have i Tårnby, tørrer et mindre havebassin ud, mens ejeren er på højskoleophold i Hadsten skole og sender mindst et dusin slørhaler med bugen i vejret mod det hinsides.


  • Snestorm 28. november 2179. Bunker af sne, det er hvad Eu borgerne i det tidligere Danmark vågner op til denne dag. Det sner hele dagen så kraftigt, at ministeren for staterne omkring Østersøen på direkte fjernsyn, fritager folk fra at rydde sneen foran deres eget hus. Trafikken er lammet og de fleste mennesker må blive hjemme fra arbejde. Denne dag bliver efterfølgende udnævnt af "Skolebørn uden grænser" til Eu skolehelligdag. Det er dog ikke alt der er fryd og gammen. I Fårevejle, har et ældre ægtepar stillet deres brændevin udenfor hoveddøren, som nu ikke kan åbnes. "Det er de tre længste dage i mit liv", udtaler gårdejer Ingolf Svendsen.


Jeg tror at vi alle i dag fik et knytnæveslag i ansigtet, da det gik op for os at vi også kan blive ramt af naturkatastrofer...

Jeg putter mig ihvertfald ekstra godt ned under dynen i aften og sender en tanke til den stakkels skildpadde Mimi, der, såvidt vides, blev det eneste dødsoffer på denne dag, hvor naturen gik amok i vores ellers fredelige lille andedam...


Med hænderne foldede..

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start