fredag den 12. december 2008

Fobier

























Fobi er en psykisk sygdom, der betegner en sygelig frygt eller afsky for en bestemt ting. Der er registreret ca. femhundrede navngivne fobier.


Det er vigtigt at understrege, at frygten ikke må være réel, da det således ikke vil være en fobi. Står du på et ben, på et tov spændt ud over Niagara falls og begynder at blive en anelse nervøs- vil du således ikke nødvendigvis lide af akrofobi (højdeskræk).


Mit udgangspunkt for dette indlæg var, at jeg ville opfinde nogle "langtudefobier", men efter at have læst hvad nogle mennesker er bange for, er jeg angst for at min fantasi kommer til kort.... Hey, der fandt jeg jo på en - Jeg vil skynde mig at navngive den "digtofobi" og den må herefter kun benyttes efter min tilladelse;-)



Her har jeg samlet nogle af de andre fobier, som der åbenbart er så meget gods i, at de er blevet navngivet...



Flg. oplysninger er hentet fra http://www.duda.dk/Fritidssektion/Viden_om/Fobier/fobier.html, mangler du noget at være bange for... findes det her;-)



For ikke at kede jer ihjel, har jeg kun taget nogle af de fobier, der begynder med A...



  • Agyrofobi- gader/at krydse gader. Så gælder det om at finde et job i samme blok som man selv bor. Jeg kunne evt. foreslå et job i 7/11, som efterhånden ligger på ethvert gadehjørne.

  • Alliumfobi -hvidløg. Hvis du har denne fobi og samtidig ikke kan tåle sollys, vievand og bliver ubehagelig til mode ved synet af et kors, så er du sikkert en ganske normal og velfungerende, psykiatrisk patient med vampyr vrangforestillinger.

  • Allodoxafobi - meninger/holdninger. De fleste har denne fobi, når vi taler om vores exkones mening. Eller det vil sige... vi er ikke bange, vi gider bare ikke at høre den;-)

  • Amnesifobi - hukommelsestab. Hukommelsestab kan skam være en fin ting, især efter en våd julefrokost, hvor man kom til at savle ned i chefens kones kavalergang... Nu taler jeg jo om din chefs hukommelsestab, så du stadig har jobbet den følgende mandag morgen. Er bossens kone en sæk kartofler, så håb også på hendes blackout, da hun ellers efterfølgende kan afpresse dig til sex.

  • Amychofobi - rifter eller at blive kradset. Utro forretningsmænd har denne fobi i udtalt grad.... Især på ryggen og ballerne.

  • Anablefobi - at kigge op. Angst for at kigge op? Så lad være! Det er også umuligt at være så heldig at finde halve cigaretskodder, når man fjerner øjnene fra asfalten.

  • Anemofobi - vind/blæst/træk. At være bange for vind, når man bor i et land som Danmark, svarer vel som til at være amerikaner og bange for overvægtige mennesker. Lige et råd. Har du et anemofobisk menneske på besøg, kan du med fordel bruge frasen "skylle ud" istedet for det angstfremkaldende "trække ud", hvis vedkommende skal lave stort på dit toilet;-)

  • Anglofobi - England & engelsk kultur. Der er en fobi for stort set hvert land, således også Enland, der vel handler om snobbethed. Frankofobi handler om angst for, jep du gættede det, (undtagen hvis du havde angst for at sætte porto på breve i tankerne), som vel handler om ubehag ved den, til tider, arrogante franske kultur... Jeg efterlyser "Amagerfobi", som handler om angst for dårlig stil...

  • Ankylofobi -stivhed i led. Nu hører jeg jo indimellem til den onde type.... Kendte jeg en fyr der havde denne fobi, ville jeg bilde ham ind at penis bestod af en række led... Muuuhuuhhaaarr (ondt grin).

  • Anthrofobi - blomster. At blomster kan være særdeles farlige, vil enhver der har set "Gys i blomsterbutikken", fra 1960 med Jack Nicholson i hovedrollen, kunne nikke genkendende til.

  • Anuptafobi - at være single. Find dig en kæreste eller gift dig med din guldhamster... Damn, jeg ender med at blive terapeaut!

  • Arachibutyrofobi - peanutbutter der sætter sig fast i ganen. Så har jeg et godt råd... Lad være med at spise peanutbutter- Jeg ifører mig min hvide kittel og pandelampe... Sådan! Det bliver liiige tusinde kroner tak;-)

  • Ashenofobi - svaghed/svagheder. Denne her er lidt tricky, da jeg jo vil mene at en fobi i sig selv, er tegn på svaghed.

  • Asymmetrifobi - asymmetriske former. Der er så en, der ikke stiller op i et Nikesponseret marathonløb...

  • Ataxiofobi - ukontrolleret muskelkontrol. Ukontrolleret muskelkontrol?? Spænd hjelmen, det kan gøres bedre... Vi forstår dog godt meningen- det er det der hos kvinder går under betegnelsen "For tidlig sædafgang".

  • Atomosofobi - atomeksplosioner. Her er en som jeg med røde ører må tilstå, at jeg også lider under.... Når der foretages atomprøvespringninger, er jeg typen der gemmer mig bag et bord-MINDST hundrede meter væk!

  • Aurofobi - guld. Forfærdeligt at blive ramt af og i har min sympati... For at slippe for yderligere angstanfald, er i velkomne til at sende alt jeres fobifremkaldende materiale til mig. Husk ikke at underfrankere, da jeg har angst for at skulle have pungen op af lommen;-)

  • Athazagorafobi - at blive glemt. Den kender jeg godt. Det er traumer efter barndommens gemmelege, hvor de andre var så ligeglade med ens person, at de ofte bare gik hjem uden at have fundet en. Så lå man der til kl 23 og endte med at være p....bange for mørket, når man til sidst vovede sig ud, og trissede hjemad mod den ventende skideballe.

  • Apeirofobi - evigheden/uendeligheden. Jeg er nu mere bange for endeligheden, undtaget når jeg til f.eks. barnedåb i kirken, først skal igennem en times gudstjeneste efterfulgt af altergang, korsang og lovprisning i et væk...

  • Ambulofobi - at gå. Den har min mindste datter sommetider. Så vil hun op på mine skuldre og henholder sig til, at hendes små ben ikke kan mere... Tænk sig, og jeg troede bare at det var fordi hun var doven og så er det en psykisk sygdom...Hmm...

  • Arithmofobi - tal. Dette kan gøre en Bilka tur til et sandt mareridt- Nej nej, sig ikke prisen.... Jeg tager det bare på beløbet tak. På den anden side, må det være enhver chefs drøm at have en ansat med denne fobi, da de ikke er sååå stærke i lønforhandlingssituationerne.

  • Alektorofobi - høns. Pas på - Sandheden er derude, men det er tarteletter med hønsekødsfyld også!

  • Agliofobi - smerte. Denne fobi lyder da meget fornuftig, med mindre selvfølgelig, at man samtidig er SM tilhænger - eller hvad man nu kalder den slags.

Alle disse fobier, skulle der efter sigende være mennesker derude, som virkelig seriøst kæmper med...

Hvad med Fobifobi - Altså at være angst for at få sig en fobi? Det ville være et 24 timers mareridt...

Disse fobieksembler viser med al tydelighed, at ligegyldig hvor tosset du måtte være- er der altid én der er endnu længere ude end dig selv... Forhåbentlig!

Med den overbevisning, vil jeg lægge mig til ro i min hunds kurv... Jeg lider nemlig af angst for at sove behageligt...

Sov godt, når du når der til (hvis du altså når der til).

Alan "Almost no fear" Jensen

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start