lørdag den 28. februar 2009

Værdiposer

Jeg havde lidt svært ved at få kickstartet dette indlæg, da jeg kom til at tænke på, at lige meget hvordan jeg valgte at gøre det, var der andre der ville vælge at gøre det på en anden måde...

Det valgte jeg omsider at lægge fra mig, og nu er jeg så der hvor jeg har valgt at droppe min preframing, da I jo alligevel ved, at jeg har svært ved at holde mig til emnet, når det kommer til stykket.

I derimod, er der hvor I hele tiden har været, nemlig hvor I kan vælge at lukke siden ned, og foretage jer noget fornuftigt istedet...

Så skulle rollefordelingen være på plads og jeg kan, med vanlig stil, eller mangel på samme, komme igang med min trøstesløse vej mod kernen i indlægget...

Åh jo, lige en sidste ting...

Jeg har ved udgangen af dette indlæg lagt nogle mentale sorte sække... Det er sådan nogle, som du kan lægge dine værdinormer i, og som gør det lettere for dig at trække dem ned over hovedet på andre mennesker, næste gang deres åbenlyse fejlvalg springer dig i øjnene.

Take as many as you please....


  • Politiske holdninger. Venstrefløj, højrefløj og for et øjeblik siden, fløj en vælger endda over til midten. Politiske diskusioner kan indimellem blive særdeles levende og det er, i mine øjne, et udtryk for at vi lægger lidt sjæl i projektet. Jaques Chirac er citeret for at have sagt; "Hvis man ikke er venstreorienteret som ung, har man intet hjerte - hvis man er venstreorienteret som gammel, har man ingen hjerne". Udsagnet vil jeg lade stå for hans egen regning, men det viser hvor mange følelser politik indeholder og er således meget mere end bare måden vi styrer "lortet" på.
  • Etik og moral. Disse to begreber handler i den grad om det enkelte menneskes valg af værdier. Her er det vigtigt at holde for øje, at du som meningspolitibetjent både virker som den udøvende, lovgivende og dømmende magt. Det er der sådan lidt Charles Bronson, en mand ser rødt agtigt over, og ham var der som bekendt kun få der overlevede mødet med, efter at have udvist provokerende adfærd, såsom at spørge om hvad klokken var.
  • Bilvalg. "Hvis jeg havde haft 300 af de lange til at købe bil for, havde jeg købt en helt ny Mazda", kan være sætningen du hører, måske endda fra din egen mund, i forbindelse med, at du eller en af dine venner, har erhvervet sig f.eks en gammel klassisk bil. Har vedkommende dristet sig til at købe en ny bil, er der ofte en eller anden der får brug for at fortælle, at han ville have købt en gammel Mercedes. Og selvfølgelig kan vedkommende slet ikke overskue, hvad der er bedst for ham eller hende, det ved alle andre da meget bedre. "Nå nej, det var ikke møntet på at jeg ville kritisere hans valg, det var bare lige en oplysning jeg ville dele", forsvarer du dig. Lad nu endelig være med at fundere over, hvad der gjorde at du fik lyster i den retning. Det kunne dog blive nogle lange dage, hvis du konstant rendte rundt med den tilgang. Scene; Din ven tænder en Marlboro light med sin Zippo lighter i sin bil på vej hjem fra byen, og du føler dig forpligtet til at sige; "Hvis jeg røg, ville jeg ryge blå Kings og tænde dem med min Dupont lighter.... Jeg ville købe et etui til dem og ikke, som du gør, bare stikke dem i lommen og jeg kunne ikke drømme om at ryge i bilen.. Jeg lagde også mærke til at .....". Du ender sikkert med at råbe; "...Og så ville jeg ALDRIG sætte en kammerat af ved en S togstation!"

  • Rejsemål. Der findes et utal af feriesteder, ligesom der er et utal af måder at opleve dem på. Verden ligger for dine fødder og om du vælger at betræde den i bare tæer, klatrestøvler, eller svømmefødder, er helt op til dig. Husk dog at rynke på næsen når din nabo fortæller dig, at han og hele den pukkelryggede tager en smut til Thailand, for at ligge på gennemkneppede turiststrande og shoppe kopitekstil. Da du er globetrotter, ved du bedre og skulle du afsted nu, ville Vietnam eller Laos være et så meget mere rigtigt feriemål. Man vil vel ikke sættes i bås som mainstream vel?

  • Tøjstil. Min gode ven Søren kom en aften på besøg i min forretning og efter at have sludret lidt, spurgte han mig med alvorlig mine, om vi i vores alder stadig kunne gå med hættetrøjer... Det var da et interessant spørgsmål, som jeg ikke havde tænkt på før, da jeg på daværende tidspunkt havde den naive tro, at vi vel kunne gå i det tøj vi selv syntes om. Vi talte lidt om det og blev hurtigt enige om, at vi nok ville stoppe med den slags, inden det endte med at blive pinligt. Jeg så Søren i går og da banditten er et år ældre end mig, tog jeg det, at han havde en hættetrøje på, som et tegn på at det stadigvæk også var ok for mig. Jeg er nu helt lettet...

  • Karriere. Skal man gå efter pengene, berømmelsen eller følge sit hjerte? Det fede ville være at gøre det hele på en gang, men som de fleste af os ved, er det ikke altid er sådan atklaveret spiller. Jeg blev ret kendt en overgang på at kunne prutte alfabetet og selvom at det var en livslang drøm jeg udlevede, må jeg med beklagelse i stemmen sige, at de store mindeværdige bundlinjetal, ligesom groupietøserne, udeblev. Men skal man ALTID følge sit hjerte? Før du svarer, så beder jeg dig tænke på, at "altid" sammen med "aldrig" kan være farlige ord at bruge i fremtidsperspektiv. Du kan evt. sidde og lege lidt med ordene og så sende det du kommer frem til, som en kommentar til indlægget. Der er en middag på højkant til de udsagn, som der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved. Attraktive singlekvinder kan nøjes med at sende mig de mest basale oplysninger, såsom adresse, dato og klokkeslættet de ønsker at blive hentet på;-)

  • Børneopdragelse. Hvert år bliver 15.000 par skilt, heraf er godt de 10.000 par med børn i bagagen. Nu er det sikkert ikke kun på grund af uenigheder mht. børneopdragelse at disse bliver skilt, der er jo så mange andre ting at være uenige om. Da vores børn er det vigtigste i verden, bliver diskussioner desangående ofte meget følelsesladede, og fronterne ender med at bliver trukket skarpt op. Men i et parforhold kan man også være for ens.. Jeg havde en gang en kæreste, hvor vi endte med at gå fra hinanden netop pga. enighed... Jeg var vild med at slikke fisse og tja.... det viste sig, at det var hun så også;-)

  • Boligvalg. Puha, der er mange valg... Lejlighed eller hus? Ejer, andel, eller leje? Beliggenhed? Størrelse? Jeg kunne blive ved, og hvis ikke jeg kom til at tænke på, at dette indlæg sikkert allerede var ved at kede dig ihjel, havde jeg nok også fortsat. Ligegyldigt hvad du vælger, er der andre der vil vælge anderledes og heriblandt disse er der så indimellem nogle, der føler sig indbudt til at fortælle dig, hvor du, boligmæssigt, gik galt i byen.

  • Kærlighed. Det siges at kærlighed kommer i mange former og skikkelser. Hvis du mener dig fri for at være dømmende, så se dig selv i ansigtet når din 15 årige datter kommer hjem med Muhammed fra Blågårdsplads - som forøvrigt, da du spørger ham om hvad han arbejder med, beder dig om at "lurke rørven", inden han henter sine venner, som "fågger dig for vildt op". Nå ja... hvis bare hun er lykkelig ikke? Indrømmet det eksempel kørte lidt af sporet, men somme tider kan lettere søgte eksempler vise sig at have sin berettigelse. Hvis der er nogen vi i den grad, plejer at trække vores værdisæt ned over hovedet på, er det vores børn. Jeg skal være ærlig at sige, at havde jeg en søn og denne viste sig at være homoseksuel, skulle jeg arbejde med mig selv, for ikke at blive ked af det på hans vegne. Jeg ville tænke på, at han måske aldrig fik glæden ved at blive vækket om natten ved spædbørnsgråd, at han aldrig skulle tvangslytte til sin pms forstyrrede kæreste og ... hov vent lidt, måske er den homo finte slet ikke så tosset endda;-)

  • Hobbies. Der er mennesker der samler på vaskeklude, opdrætter pungrotter, eller optager alle afsnit af Paradise hotel... Nogle vil sige, at det er tre sider af samme sag og måske har de "nogle" ret. Der er dog god og dårlig fritidsstil og den har du al ret til at definere. Også for andre!

  • Kærestepar. Kender du det, når man ser "Bilkakæresterne" handle ind iført matchende campinghabitter, og får kuldegysninger? De er kiksede ikke sandt? Som regel plejer de nu at se glade og tilfredse ud, men det fordi, er vi andre overbeviste om, de bare ikke ved bedre! Det er hamrende dårlig stil og stil er ligesom smag og behag, et begreb som der kan måles og vejes - ihvertfald af dig! Spørgsmålet der trænger sig på er så, om de skal have lov til at være glade på "falske" præmisser?! Du har ihvertfald til tider lyst til at fare over til dem, imens de i bistroen drikker fadbamser og spiser pølsegryde, og skrige dem ind i fjæset hvor laaaaaangt ude deres måde at opføre sig på er! Hvorfor det provokerer dig i den grad, er deres og ikke dit problem!
Der er sandheder derude... og der er mange af dem... En for os hver, for at være præcis.

Mener du at denne antagelse er forkert, er det selvfølgelig en sandhed.... i din verden...

Nu er der sikkert nogle af jer derude, der mener at det er for letkøbt bare at tage alt for gode varer, men det er heller ikke min pointe.

I min verden handler det om, at iagttagerens position ofte afføder synet på sandheden. Således bliver vi nødt til at tale om sandheder sat i forhold til noget og bemærke at ethvert valg afføder en konsekvens.

Måske findes der universielle sandheder, der ligegyldigt i hvilken sammenhæng de bliver serveret, ALTID vil være sandheder...

Jeg kan bare ikke komme i tanke om nogle af dem...

Om det gør mig uintelligent, rummelig eller noget helt tredje, vil jeg, i tråd med dette indlæg, lade være op til dig at vurdere... Mon jeg behøvede at fortælle dig det?

Jeg kunne dog tænke mig at runde dette indlæg af, med et Oscar Wilde citat...

"Hvad er sandhed? I religionen er det simpelthen den mening, der har overlevet. I videnskaben den sidste sensation. I kunsten er det den sidste stemning".

Med åbne øjne


Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start