onsdag den 18. februar 2009

Øvelse gør .....

Om igen piger.... Det var ikke helt 100% synkront.



Vi ved det alle sammen udemærket...

Vil du være god til noget, så øv dig!

Jeg vil gætte på, at der findes denne talemåde på stort set ethvert sprog i verden....

Det plejer at være en god garant for, at der er noget om snakken.

Når en del af os tænker på, hvilke færdigheder vi kan øve os til at ende med at mestre, tror jeg at vores tanker oftest befinder sig i den fysiske verden.

Således er vi klar over, at vi kan forbedre vores fysiske evner i f.eks. sportsgrene og andre ting som kan måles med det blotte øje.

Men hvad med andre færdigheder?

Hvor meget er arv og miljø, og er det muligt at ændre på disse forhold?

Lad os se engang...

  • Tid. Er du en af de stakler, der er blevet født til ikke at kunne komme til tiden? Det er trist og må vel få dig til at tænke over, om Gud er ond og hvad denne dog har imod dig? Hvorfor din forbandelse indimellem bliver ophævet, så du pludselig evner at møde til tiden, når du f.eks. har et fly du skal nå, behøver du ikke at tænke så meget over. Øv dig istedet i at lukke ørerne, når du, af dine medmennesker, bliver konfronteret med denne (manglende) problematik.

  • Aftaler. Der er løse aftaler og så er der løse aftaler. Bliver du stresset over om du kan overholde en aftale, så øv dig i at lade være.. med at stresse altså. Du skal bare øve dig i at være ligeglad med andre mennesker, og gå efter at dække dine egne behov. På dine ældre dage, kan du så øve dig i at være i dit eget selskab, da de fleste af de venner du havde, fik perfektioneret deres "sige fra gen" og endte med at give dig fingeren for manglende respekt.

  • Rygrad. Der er mennesker derude med en rygrad som en kop kakaomælk, og det har nok krævet en hel del øvelse at nå til det punkt, hvor man bare kan lade stå til, vel vidende om at regningen vokser sig større sålænge der ikke bliver taget hånd om sagerne.

  • Beslutninger. Har du svært ved at tage beslutninger? Ja, nej, måske? Svarede du øjeblikkeligt "ja", har du lige taget første skridt på at bryde dette mønster, og mit råd må være at du bare skal fortsætte... med mindre selvfølgelig, at du mener ubeslutsomhed er at foretrække. I dette tilfælde ville "måske"sikkert have været mere på sin plads. Var du lang tid om at svare "nej", kunne "måske" muligvis også her have været mere passende. Ville du forøvrigt tro mig hvis jeg fortalte dig, at jeg faktisk ofte prøver at undgå at gå i selvsving og holde mig på sporet? Jeg burde også øve mig på min tegnsætning, da.... Hmm... Kan jeg få spørgsmålet igen?
  • Tungekontrol. Er du den grå mus, der aldrig får sagt din mening, eller er du i den anden grøft, hvor du partout skal have en holdning, som du smørrer af på andre for enhver pris? Husk at der er masser af sandheder derude, så øv dig i at gøre det som du ville ønske at du var istand til.
  • Sandhedspoliti. Har du prøvet at ødelægge en ellers hyggelig aften, fordi du absolut skulle have ret? Ja ja, jeg ved godt at Arnold Swarzenegger har vundet Mr. Olympia syv gange, og ikke 6 gange som det påståelige fjols, ved festen i lørdags, hårdtnakket blev ved med at holde fast i. Så har du sikkert også prøvet at ærge dig over din måde at håndtere situationen på, når din puls var kommet lidt ned. Øv dig i at glemme den slags fortrydelsespjat og bliv endelig ved med at holde på din ret, koste hvad det vil.
  • Sex. Det siges at sex er en teaterforestilling, hvor man virkelig nødigt vil have dårlige anmeldelser. Det kunne være rart, bare en enkelt gang at prøve at modtage stående bifald bagefter. Jeg har faktisk engang været tæt på at opleve sådan et scenarie. Der var en kvinde, der, efter jeg havde leveret en flere minutter lang kraftpræstation, inden jeg veltilfreds væltede livløs om på siden, rejste sig og imens hun bestemt slog hænderne sammen, sagde "Du er noget af en tyr hva´?" Nu er jeg så igang med at øve mig i at forstå kvinders tankegang, når jeg efter sådan en klar udmelding aldrig hører fra hende igen.

  • Konfliktbehandling. Det gode ved at være konfliktsky er, at man så ikke tager den nemme vej og får løst problemerne inden de når at vokse sig store. Det er de dovne og måske de mennesker der i virkeligheden er de største vatarme, der vælger modellen med at tage tingene i opløbet. Små konflikter er i sagens natur ingen udfordring, så øv dig i at vente længst muligt, så der virkelig er noget at komme efter.

  • Bevidsthed. Nu stopper du! Bevidsthed er ikke noget man selv bestemmer, det kommer nemlig flyvende ind i munden når du gaber... gaber, gaber gaber.... Får du lyst til at gabe? Nu er du måske bevidst om, at du muligvis kommer til at gabe og er måske igang med at kæmpe med trangen.... Bevidsthed er noget underligt noget, ikke?

  • Selvuhøjtidelighed. Tag nu dig selv alvorligt, der er nemlig intet at grine af ved din person. Altså du er skideskæg, på den standupkomikeragtige måde når det passer dig, men aldrig, aldrig og jeg gentager ALDRIG ufrivilligt. Ved handlinger hvor der kan være risiko for, at du kan komme til at tage dig fjollet ud, kan du øve dig i at lade være med at rode dig ud i.

  • Glæde. Øve sig i at være glad? Stop så, det er umuligt og du ved det! Men du kan sagtens øve dig i at være deprimeret, det kaldes bare at fokusere på de ubehagelige ting der kommer din vej. Her kan det hjælpe dig konstant at sætte urealistiske høje forventninger, som så skuffer dig når disse ikke bliver indfriet til fulde. En god morgenøvelse kunne være at du stiller dig foran spejlet og så remser en masse kriterier op for, hvordan din dag kan blive rimelig ok. En god tommelfingerregel er at vælge mange svært opfyldelige regler og så smide et par ekstra ind, der er totalt udenfor din kontrol, f.eks. vejrets beskaffenhed. Hvis du undres over mit sprogbrug med vendinger som "vejrets beskaffenhed", er det bare fordi jeg øver mig i, ikke altid at være så forbandet hip og trendy;-)
  • Kontrol. Hvad er kontrol, og er det ikke, til en hvis grænse når alt kommer til alt, i virkeligheden en illusion? Om du skal øve dig i at slippe kontrollen eller stramme op, ved du bedst selv. Det er hver ting til sin tid, og du kender sandsynligvis til begge dele ved forskellige omstændigheder i din hverdag. Således er de fleste af os kontrollerende i en situation, for så at være løs i leddende i en anden.

  • Passion. Kan man øve sig i at være passioneret? Er det muligt at være bevidst på samme tid? Jeg tager kategorien "mulige paradokser" til 500.- tak. Hvordan er det nu, er det spørgsmålet der skal formuleres som et svar eller omvendt? Måske kan du ikke træne passion, men du kan prøve om du kan dræbe den, straks du bemærker livsglædens klamme hånd på din skulder.

Som altid starter det med bevidstheden om, at du selv vælger hvilke farver din verden skal have og det er, i mine øjne, en befriende tanke...

Og ja, de fleste af den slags ting er svære, det er samtidig også det der gør det så fedt at mestre...

Om du synes, at dette indlæg er propfyldt af klichéer og gammelt avispapir, er helt op til dig. I det tilfælde kunne du måske øve dig i, ikke at ærge dig over lige at have spildt tiden.

Synes du derimod at indlægget var ok, kunne du øve dig i at være mere kritisk;-)

Jeg vil øve mig i at lukke mine øjne og drømme om kvinder der beundrer mit sparsomme intellekt og min blegfede forsømte krop...

Sov godt

Alan

1 kommentarer:

Klokken 20. februar 2009 kl. 17.54 , Blogger Vivian sagde ...

LOL du er sgu SÅ sjov og dyb og velformuleret og...
Selvfølgelig kan man træne sig selv i at være passioneret.

Hilsen en kvinde der beundrer dit sparsomme intellekt og din blegfede forsømte krop...(endnu en gang sjov).
Nok se men ikke røre...I know ;O)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start