lørdag den 7. februar 2009

Snowcamp


Så er vi afsted på søndag..

Med vi mener jeg pigerne og "faster" Sarah, og med afsted, taler jeg om Zell am see i Østrig, hvor vi denne gang afholder vores årlige snowboardcamp.

Jeg havde en fornemmelse af at denne gang kunne være min jubilæumssneferie, og bingo... Denne gang er 20. gang.

De første 10 gange, må jeg med røde ører tilstå, var på ski...



Så opdagede min psykiater, at jeg havde været fejlmedicineret, og siden da har jeg naturligvis stået på snowboard..



Nu tænkte jeg så på, om det ikke var på tide med en lille sneferieguide..






  • Destination. Hvor skal du hen kammerat? Hvad lægger du mest vægt på? Pisteudbud, offpiste muligheder, afterski, hygge, restaurantudvalg eller noget helt sjette? Med mindre at du er olympisk eller world cup deltager, har de fleste større steder rigeligt med udfordringer... Bemærk, at mange af de Franske områder er satellitbyer, som har et fantastisk spændende pistekort, men er ligeså charmerende som "Ruthemor" (lederen af Faderhuset), på en dag, hvor hun har fået det forkerte ben ud af sengen. Nogle områder i især Østrig og Italien er ikke forbundet så godt, og du ender med at skulle køre en del i de lokale skibusser.

  • Hvornår? De fleste destinationer har en forholdsvis lang sæson, som starter i midten af december og først slutter i begyndelsen af april. Der er dog stor forskel på hvornår du tager afsted.. Januar er ofte særdeles koldt, men sneen plejer at være fantastisk og leveres oftes i rigelige mænger. Marts er som regel solrig og varm, men sneen bliver hurtigt pløjet op og ender tit som slushice efter middagstid...

  • Transportform. Der er fire muligheder i denne katagori, nemlig; fly, tog, kør selv og bus og med mindre, at du er masochist, handelsskoleelev, eller efterlyst af politiet, må jeg anbefale at du flyver. Det behøver jeg vel ikke at uddybe vel?

  • Fysiske forberedelser. Du ved det jo godt... Hvis du har opført dig tarveligt overfor din krop, og mishandlet den med fed mad, alkoholiske drikke og så godt som ingen motion de sidste tyve år, kan du nok ikke hente det ind på to ganges tøsetræning i gym´et. "Lidt er bedre end ingenting", vil de venstreorienterede naive typer sige, men nej... I denne sammenhæng vil det være spild af tid. Tag hellere lidt overarbejde i dit firma, så du har lidt at give af, når du i bedste fald kommer til at humpe rundt i en uge efter ferien.

  • Gear. De fleste elitesportsfolk siger, at de ikke vil gå ned på dårligt gear. Det skal du heller ikke! Køb dig noget ordentligt grej og sørg for alt i verden for at dit tøj er varmt og vindtæt. Jeg må lige her, for en gangs skyld, komme med et reklameindslag - den nye snowboard "LOVE" serie fra "Burton" er et hit. Selvom de afklædte kvinder på boardsene ser en anelse 80´er agtige ud, holder konceptet stadigvæk. Vi er kun drengerøve og der skal så lidt til at gøre os glade;-)

  • Ankomst. Så er I her, lækkert! Er I kommet med fly, er det sikkert aften og efter en lille bid brød går I til ro. Er i rejst med tog, er det morgen og da I har haft en sovekupé, er I sikkert rimeligt udhvilede. Valgte I bussen er I med garanti ikke helt oppe i det røde felt, efter at have siddet ret op og ned i et lille døgn. Har I været heldige, er I kommet i en bus uden unge mennesker, der har sunget dumme drikkesange og brækket sig i (hvis de nåede det) plastikposer . Er I kørt selv og har I børn med, har du hørt replikken "hvornår er vi der?" om og om igen, siden I kørte forbi motorvejstankstationerne i Solrød. Så er der pludselig langt til Italien. Har ikke taget flyet og har det været en stinker hele vejen, er jeg jo ikke typen til at sige; Hvad sagde... Hov vent, hvem prøver jeg at narre....? HVAD SAGDE JEG?!!!

  • Overblik. I står nu nede for foden af bjerget og kigger på den store tavle med de røde og grønne lamper på, som signalerer om lifterne er åbne er lukkede. Grøn betyder nåja... Inden I rejste, har du tjekket pistekortet ud, og ved nu hvilke pister og måske især off piste områder, I skal køre efter den første dag. Er du erfaren snowboarder (er du skiløber, må jeg sige at jeg ikke kan vide hvad der rører sig i dit hoved og du er "on your own"), ligger der sikkert en masse opsparet energi du skal have brændt af, og derfor kan det være rart at have delt jer op i grupper, så du ikke skal bruge første dag på konstant at vente på tunge bekendte. Har I børn, kan du sætte dem af i skiskolen og så ellers køre aggresivt, indtil du henter dem igen, typisk ved middagstid. De fleste guides vil fortælle dig, at du skal passe på den første dag, da du her har større risiko for skader. Det er meget godt altsammen, men i virkelighedens verden hænger det jo slet ikke sammen. Lad dog være med at modarbejde din eventyrlystne krop og fyr den istedet af. Bliver du skadet her, vil du også modtage max. erstatning i fra Europæiske rejseforsikring, så intet er, jo som bekendt, så skidt....

  • Aftersjauw. Her er der igen forskel landene imellem. I Østrig anbefaler jeg dig, at du hurtigt drikker dig stiv under afterskiing. Det skal forhindre dine tæer fra at krumme i dine sko, over så meget dårlig stil samlet på et sted. Bierstuber med afskylige krus og Dj Rösti (or whatever) i højtalerne taler sit eget sprog... I Frankrig og Italien plejer der at være lidt mere klasse over det. De fleste finder deres rejsebureau´s sted og så hænger ud der. Bare hav i mente, inden du hopper op på baren og mooner, at nogle af de mennesker så også er dem, du skal bruge en del tid med i forbindelse med hjemturen. Og der plejer stemningen at være knap så løssluppen.

  • Prioritering. I skal sandsynligvis være 6-7 dage på ski, og har I tænkt jer at køre hårdt snowboard og ditto natteliv, må jeg anbefale at I har lidt ferie til overs, når I kommer hjem. Du kommer dog sandsynligvis helt automatisk til at vælge efter nogle dage, så kør bare på... Det kan vel kaldes Darwinistisk prioritering...

  • Afrejse. Så er det hjemrejse tid og lad mig sige det som det er... Med mindre at du kører selv, er denne del et langt mareridt. Kufferter og udstyr alle vegne, et par badeværelser til godt hundrede gæster og fik jeg sagt, at der var grej alle vegne?? Som regel skal I køre mellem to og tre timer i bus til lufthavnen, før I skal stå et par timer i kø ved check in med kufferter og snowboardtasker... Det er som regel her, at jeg spørger mig selv, hvorfor jeg har slæbt to boards med, men det har jeg dog glemt igen på søndag når jeg pakker. Er I med bus eller tog, kan tanken om de næste små 20 timers hjemtur vel nok tæmme det brede smil, som du ellers havde succes med hos hende den lille lyshårede godte til afterski.


Vores egen hjemmedreng H.C Andersen formulerede det så smukt i citatet "At rejse er at leve", og det er stadig gangbart her mere end 100 år efter...


Når det kommer til sneferiens hjemtur, kunne jeg dog godt nøjes med at leve lidt mindre...

Der er selvfølgelig en masse andre praktiske ting at forholde sig til, men det er der andre guides der gør så meget bedre og man skal jo gøre det man er god til...

Derfor vil jeg nu også lægge mig til at sove..

Hav en fantastisk tur og husk at sne kun er vand, der er blevet koldt... Ja altså ikke så koldt at det er blevet til is, men dog.... Aaaargh, jeg er ude herfra...

Vi ses om en uge;-)

Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start