onsdag den 9. december 2009

Som man reder...



Vi lever i et klasseløst samfund... eller gør vi?

I min verden er der mange forskellige klasser. Ikke klasser vi er født ind i, men som vi selv skaber og sætter folk ind i.

Og for hver et menneske, som du har en eller anden form for omgang med kategoriserer du, ligesom du selv bliver kategoriseret.
Mere eller mindre bevidst ihvertfald...

Er du uenig?
Hmm... Hvem i din omgangskreds ville du låne 5 kr? 1000 kr? Hvem ville betro nøglerne til din bolig? Din bil? Din største hemmelighed?

Hvem ville du lade dine børn tage med på ferie?

Hvem overholder altid aftaletidspunkter? Om nogen...

Hvem ville du kunne lave en aftale med to år fra nu, og så være sikker på at vedkommende overholdt den, endda uden at I behøvede at tale mere om den sag?

Der er selvfølgelig mange andre klasser at opdele venner og bekendte i (der var allerede to i denne sætning). Der er venner du taler følelser med, venner du dyrker sport med, venner du tager i byen med, osv, men det er ikke målet for dette indlæg.

Hvad er så meningen med dette indlæg?


Det er nemlig uhyggeligt stressende at blive sat i kassen med mærkaterne stabil og tilregnelig.

Derved bliver der stillet forventninger, der fører til krav, der igen fører til stress.

Da læsernes velbefindende ligger os meget på sinde, har vi strikket en lille guide sammen så vores trofaste følgere får mulighed for at leve et frit og ubekymret liv.




  • Vær utilregnelig. Dette punkt kunne faktisk lukke og slukke denne guide. Når din omgangskreds ikke kan regne med dig, vil de i sagens natur sjældent blive skuffede over dine aftalebrud, og så er der fuldstændigt frit slag til at fokusere på dine egne behov.
  • Se udelukkende tingene fra dit perspektiv. Empati er en uheldig egenskab, som de fleste mennesker er født med og for at leve det frie liv, bliver du nødt til hurtigst muligt at ryste denne ubehagelige medfødte defekt af dig. Jo færre vinkler, jo enklere.
  • Drop tider. Tid er, ligesom alt andet, relativt - relativt let at stresse over, og lad endelig være med det. Lad dit nye motto være det spanske udtryk mañana mañana, som sikkert ikke behøver nærmere forklaring. Det vi ikke når i morgen, når vi nok en anden dag - igen er det vigtigt at holde sig for øje, at det naturligvis kun gælder for andre.
  • Skid på regler. Her kunne jeg fortsætte sætningen med "undtagen dine egne", for selv om at du ikke gider at følge andres regler er det jo ikke ensbetydende med, at det er iorden at andre ser stort på dine. Vil du leve det frie liv, skal du leve efter så få og enkle regler som muligt. Nøjes evt. med en regel alá; "Jeg skal hele tiden føle mig godt tilpas", og sørg så hele tiden for, at den regel er opfyldt til fulde.
  • Vær stædig. Hold på dine holdninger for enhver pris. Efter noget tid vil din omgangskreds holde op med at prøve at fortælle dig nogetsomhelst, og det er rart og trygt... for ikke at tale om nemt.
  • Lyt ikke. Ved kritik kan du godt lade som om at du lytter, du kan endda gå så langt som til rent faktisk at lytte, men lad for filan skyld være med at tænke over hvad der bliver sagt. Det skal være ind af det ene øre og ud af det andet - lidt ligesom når du er i et fast forhold og din kæreste vil tale følelser efter sex:-) Et godt trick er at have et forsvar klar til enhver påstand - det er nemlig næsten umligt at lytte med ord i munden!
  • Undlad at skue indad. Skulle du, i et svagt øjeblik, komme til at tage kritik til dig, skal du hurtigt sørge for at kaste det udad igen. Det er altid de andre den er gal med- Bum! Begynder du at reflektere over din egen andel, ender det i lort og knap så meget lagkage.

Se dig omkring...

Hvilke kvaliteter har dine venner? Og hvilke værdier er de mest gennemgående?

Når du ser på de mennesker du omgås, ser du i deres værdier sikkert også dine egne, og deres niveau ligger nok ikke langt fra dit...

Lige børn leger bedst, du ved...

Så er du omgivet med de mest cool og fantastiske mennesker, vil jeg gerne ønske dig tillykke med at du sandsynligvis selv er et af slagsen.

Lagde du forøvrigt mærke til at indlægget mest handlede om at kunne overholde aftaler og udvise stabilitet, og mindre om de mere bløde værdier som omsorg og nærvær?

Tja, hvis jeg havde været en mere eftertænksom type, ville det måske kunne fortælle mig et eller andet om mine værdinormer, som jeg kunne bruge til at blive et mere helt menneske..

Sådan en type er jeg dog ikke... God nat og sov godt!


Alan

27 kommentarer:

Klokken 17. december 2009 kl. 08.26 , Blogger Erna sagde ...

Snakke følelser efter sex? Hvilken tidsalder lever du i? 1970'erne? Er det nogen, der gør det?

Suk Cosmo..

 
Klokken 17. december 2009 kl. 08.33 , Blogger Cosmocph sagde ...

Tro mig Erna Lola...

Der er stadig kvinder, der vil tale følelser efter sex - faktisk også før og imens;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 08.55 , Blogger Erna sagde ...

Øv... altså.
Jeg lever vist i en parallelverden.

Følelser er sådan noget man taler, mens man er nede og spise hos den lokale kineser.

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.01 , Blogger Cosmocph sagde ...

Vil du gifte dig med mig Erna?;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.08 , Blogger Erna sagde ...

Tjah.. hvorfor ikke. Der er nok mor til alle ;)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.12 , Blogger Cosmocph sagde ...

I doooooo;-)

Jeg havde forøvrigt en kæreste engang, der var helt på det rene med at jeg besvarede mobilen under sex - hun satte dog grænsen når jeg foretog opkald;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.19 , Blogger Erna sagde ...

Sejt.. Hvem ville nogen sinde have troet, at man ville blive forlovet på en torsdag. Ah ja, man lever vel kun een gang.

Hmm.. jeg ville nok blive muggen, hvis en telefon blev besvaret i min nærhed.


Når man knepper, så knepper man, når man spiser, så spiser man, og når man ikke laver nogen af de ting, så kan man tale ;)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.23 , Blogger Cosmocph sagde ...

Så du er en "hver ting til sin tid pige/kvinde"?

Jeg synes bare at det er lidt blæret, når man som mand viser sine multitaskingsevner under sex;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.35 , Blogger Erna sagde ...

Det er vel fordi, mænd kun under sex, kan/har lyst til at multitaske?

Og hmm.. jah.. joh. "hver ting til sin tid" - jeg vil mene , at jeg nok kunne kneppe og shoppe altid. Lad mig rette det til, sex kan man altid finde tid til, men penge vil jeg kunne bruge AL-tid! :)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.38 , Blogger Cosmocph sagde ...

Smukt skrevet min kære Erna;-)

Når der er flere ting man holder af, kan det ofte være en succes at mixe dem... Jep, jeg tænker på en virkelig fed shoppetur;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.40 , Blogger Erna sagde ...

Jamen jeg ved jo bare, hvornår jeg skal sige det rigtige ;)

Det er billige tøsetriks ;)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.47 , Blogger Cosmocph sagde ...

Og vi falder for dem hver gang;-)

Verden vil bedrages...

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.52 , Blogger Erna sagde ...

Og tak gud for det. Hvad skulle vi ellers lokke med? Vores vittighed og charme?

Vi bedrager og i bedrages for menneskehedens skyld samt de fremtidige generationers overlevelse.

 
Klokken 17. december 2009 kl. 09.56 , Blogger Cosmocph sagde ...

I har os ved "Hello";-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 10.00 , Blogger Erna sagde ...

Hello ;)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 10.02 , Blogger Cosmocph sagde ...

Arrrgh, I´m done:-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 10.37 , Blogger Erna sagde ...

Imponerende, jeg brugte end ikke "å"...

 
Klokken 17. december 2009 kl. 10.44 , Blogger Cosmocph sagde ...

Hvad kan jeg sige, jeg er et let offer;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 12.13 , Blogger Erna sagde ...

Cosmo - du er en mand ;)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 13.23 , Blogger Cosmocph sagde ...

Altid rart med kvinder der ikke stiller spørgsmålstegn ved den del af min person;-)

 
Klokken 17. december 2009 kl. 20.36 , Blogger Erna sagde ...

Jeg stiller aldrig spørgsmål ved en mands manddom...Eller hvad det nu er... ;)

 
Klokken 18. december 2009 kl. 07.57 , Blogger Cosmocph sagde ...

Det lyder fint, så behøver vi nemlig ikke at måle kønsdele hver og hver anden dag...

Hmm.. Det lød mere sterilt end det rent faktisk kunne gå hen at blive;-)

 
Klokken 18. december 2009 kl. 08.13 , Blogger Erna sagde ...

Åh herregud... Du kan jo ikke gøre for det. Vi blev jo enige om, at du var en mand ;)

 
Klokken 18. december 2009 kl. 08.17 , Blogger Cosmocph sagde ...

Jep, og indtil det modsatte er bevist, er det forklaringen vi holder os til;-)

 
Klokken 18. december 2009 kl. 08.28 , Blogger Erna sagde ...

Hihi - don deal sir. 10-4 og alt de andre mandeting man sige.

Det kan være du skal lære mig at være mand. Jeg er ikke så god til det.

 
Klokken 18. december 2009 kl. 08.35 , Blogger Cosmocph sagde ...

Ha ha, det er vist ikke en mandeting at sige den slags... Mere noget i retning af truckermiljøet, he he...

Vi mænd ser hinanden i øjnene, og så ved vi at den skid er slået;-9

Forøvrigt kan vi bedst lide kvinder... der er kvinder;-)

 
Klokken 18. december 2009 kl. 08.44 , Blogger Erna sagde ...

Hmm - jeg kan se, at jeg er blevet narret og sat af sporet, lidt ligesom denne kommentartråd er?

Men jeg har nu mit projekt-Erna-gammel-sur-mand igang... Og har virkelig brug for et kursus.

Jeg kunne tage Dior på? ... Kan du se hvad jeg mener? Det falder igenne, hver gang jeg prøver.

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start