mandag den 25. januar 2010

Positive mørke tanker


As I walk through the valley of the shadow of death....



Det er sikkert de færreste der kan forstå hvad den danske FN ansatte Jens Tranum Kristensen, har gennemgået i de fem dage, han var levende begravet under ruinerne i Haiti ´s hovedstad.

Selv siger han, at tankerne blandt andet gik til vennerne og familien, som han ikke regnede med komme til at se igen...

Det gælder at fokusere positivt for at holde håbløsheden og afmagten ude og ikke give efter...

Men hvad nu hvis vi ved at vi skal dø? Vil det så ikke være positivt at fokusere på det negative? Det gælder vel om at få det bedste ud af ethvert givent øjeblik...

Istedet for at tænke på alle de gode ting vi mister, kan vi glæde os over alle de ting vi slipper for..

Lad os håbe at ingen af os vil få brug for denne lille "gådødengladimødeguide".


  • Skat. Det var rockerne der blev kendt for at uddele dummebøder, men idéen var åbenlyst tyvstjålet fra Skat, hvis PR afdeling har arbejdet på at få deres image hævet til at være virkeligt dårligt - og således et enkelt niveau over rockernes. "Goodbye cruel world I´m leaving you today", sang Pink Floyd på en af sangene på The Wall albummet, og med Skat´s logo for mit indre blik, vil jeg ikke have så store problemer med at tjekke ud for evigt - måske dog med en lettere ærgelse over, at jeg nåede at betale min restskat.
  • Girokort. Det siges at døden er den letteste måde at skære udgifterne ned på og alene den betragtning vil gøre tiden inden rigor mortis´indtræden en anelse lettere. Når dødsstivheden begynder at sætte ind, vil tanken om den konstante bølge af rudekuverter der på en daglig basis vælter ind igennem brevkassen, ikke gøre det sværere at stille de træsko, du forhåbentlig har købt på efterkrav.
  • Amager. Trøstesløst, er ordet der springer mig i møde, når jeg kommer til at tænke på Amager... Stod manden med léen for døren, ville jeg bede om et enkelt øjeblik - lade mine tanker dreje mod Amager, for derefter at falde døden hjerteligt om halsen, med et "Lad os så komme afsted kammerat".
  • Den Danske Bank. Der er visse firmaers etik, der ville få Hitler til at sige; "Så stopper I". Lå jeg i ruinerne med dødens kolde ånde i min nakke, ville jeg sende en af gebyrhelvedets vogtere, Danske Bank, en tanke og med et hysterisk grin råbe; "Så er der én gebyrrotte mindre i fælden, C YA!
  • Ekskoner. Ekskoner er af Fanden skabt - og de skaber sig som Fanden.... Det gælder forøvrigt ofte også koner de sidste par år inden de ender som eks´er. Derefter bliver de til relationer, som de fleste af os ville give den højre testikel for at undvære. Det gælder naturligvis både mænd og kvinder - jeg er f.eks ret sikker på, at min eks ville give mit højre løg, for at undgå at skulle pleje omgang med min person - bare hun selvfølgelig ikke gik glip af børnepengene. Det ville hun så, og det ville i min bog være så meget win/win, at 7 alen under mulde slet ikke lød så slemt endda.
  • Bilkøer. Køer i al almindelighed er dødsyge, og selvom vi indimellem prøver med positive tanker, som hvor vigtigt det er at nyde rejsen, er det et stort selvbedrag. Det gode ved døden er, at du sikkert kommer til med det samme, og så er det bare med at slå godnatskiden og råbe tak for i aften.
  • Gammel ildelugtende ost. Mad der lugter som sure sokker kommer bestemt ikke til at stå på savnelisten. Det gør mad der smager som det lugter slet ikke, og med tankerne omkring camembert og gorgonzola, ville jeg med et skævt smil være klar til at møde min skaber - en skaber som jeg forøvrigt lige i samme moment, skal have en snak om den fysiske fremtoning han valgte til mig i dette liv- Bliver der en næste gang, gør dig så venligst lidt mere umage, og vær ikke så nærig med benlængden... please...
  • Susan K/ Sidney Lee. Tanken om for evigt at slippe for at se Susan K og Sid L, ville bestemt ikke gøre det sværere at opgive liv og ævred. Bevares, de har givet et godt grin indimellem, men nu er de bare lettere belastende og skulle jeg knibe et par tårer ved kanten af uendeligheden, er ingen af dem tiltænkt hverken Hr og Fru landsbytosse.
  • Vådt sand imellem tæerne. Der er følelser som, om jeg så blev 1000 år, aldrig ville kunne forlige mig med - f.eks. vådt sand imellem mine tæer. Nå ja, og nu vi alligevel er på stranden, kommer jeg heller ikke til at savne de sten der ofte ligger de første meter i vandet på de danske strande, og som får mig til at ligne en der har skidt i bukserne på vej ud i vandet. Den slags små practikal jokes fra naturens side er ikke at finde på savnelisten, når min kropsmodel bliver kaldt tilbage til fabrikken.
  • Leasy reklamer. Tanken om at det har været sidste gang, jeg hørte et gammelt alkoholiseret fruentimmer snalre "Jarg fatter ikke en merter...." i en tv reklame, ville give mig et smil på læben og få det store tomrum vi kalder døden, til at se mindre ubehagelig ud.


Der er selvfølgelig irriterende typer der vil indvende, at da det jo er muligt at undgå de fleste af disse punkter i dagligdagen, ikke vil være den store udfrielse at hente i dødens kolde omfavnelse - og det har de da ret i....


Det er så bare også selvsamme typer man ville kunne høre græde som børn, hvis de f.eks bliver dumpet af deres kæreste.

Vi andre læner os bare tilbage og nyder, at vi ikke mere behøver at skulle høre på den evige bitchende tone, når vi ikke har slået toiletbrættet ned. Tja, som man siger... Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget... Eller er det omvendt?

Hvis I er virkelig dygtige kan I prøve at finde det negative i, at dette talentløse indlæg er slut.

Et varmt held og lykke med den lille udfordring, skal der lyde herfra.

Cosmo

3 kommentarer:

Klokken 26. januar 2010 kl. 08.19 , Blogger Erna sagde ...

Må jeg liiige være her, C?!

Amager kan nu ikke være så galt, nu jeg kommer derfra!

Jeg er faktisk stor fan af Amager. Og vil henvise til dette indlæg, hvor jeg bl.a hylder Amager, for at være et af de få tilbageværende steder i København, hvor modsætninger mødes -og hvor man som fodgænger stadig kan møde 90'erne.

http://ahmetspahic.blogspot.com/2009/05/hvor-modstninger-mdes.html

 
Klokken 26. januar 2010 kl. 18.37 , Anonymous Amagerkaner-Jan sagde ...

Du burde blive forfatter, Cosmo, sådan som du skriver. Det er ren poesi (: Døden er undervurderet, no doubt.

Og lige det med Amager. Jeg er selv født og opvokset dér, og tjah, jeg har da gode såvel som dårlige minder fra den tid - men jeg synes egentlig det er en hyggelig ø, og jeg besøger den stadig (har familie der)

Jeg kunne da godt tænke mig at høre mere om, hvad du har imod den lille ø, hvor fok kalder sig amagerkanere (fnis). Eller er det for personligt et spørgsmål?

Alt godt (fra havet)
Jan :)

 
Klokken 27. januar 2010 kl. 13.14 , Blogger Cosmocph sagde ...

Hej Amar BN

Tak for rosen gamle dreng - sender lige ros tilbage med en opfordring til at følge Bonus Ninja´s blog:-)

Amager har, for min del, altid haft et skær af hmm... ja trøstesløshed, og jeg må indrømme at jeg på ingen måde føler mig hjemme derude. Det er selvfølgelig noget der foregår i mig - for Amager er sikkert et dejligt sted at vokse op og det er vel også derfor at de fleste bliver boende, når de flyver fra reden.
Når alt dette så er sagt, kommer pigerne og jeg så ofte i Amager strandpark om sommeren. Det anlæg er super lavet, og så er det altid morsomt at høre nogle af de unges sprogbrug, der plejer at være alternativt;-)

Nos vemos amigo!

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start