søndag den 20. december 2009

DARY

I forbindelse med en lille venskabelig, hvornår var det nu det var, hvor emnet var rygeforbudet, faldt jeg over en underholdende hjemmeside.

Da jeg elsker at komme med dumsmarte kommentarer, har jeg copypastet dele af siden, og så krydret med egen bemærkninger...

Here goes...

Om DARY. (Ingen grund til at medtage et F for forening!)

Danmark's rygerforening trådte sin spæde start allerede i 1992 (Og er ikke kommet spor videre). Her forsøgte jeg at starte foreningen op, men der var dengang ikke den store interesse, (hvorfor mon?), idet ingen anede dengang, eller troede på, at de 16 antiryger organisationer skulle få så enorm magt. (Nå derfor!) (Problemet var i øvrigt heller ikke så "alvorligt" dengang. Vi kunne ryge på vores udlandsrejser, i toget, på restauranter, cafeer, værtshuse og ikke mindst på vores arbejdsplads. (Så kan vi blive enige om, at der, fra jeres side, slet ikke eksisterede skyggen af et problem?)

I 2004 var det stadig mulig (undlad endelig det t), at finde et enkelt rejseselskab der solgte rygerpladser i deres fly (Bravo Tours) (Lad mig liiiige se engang... Så åben ild i 10.000 meter blev bare lige sådan forbudt? Det er jo latterligt! Så må vi jo heller ikke fyre fyrværkeri af ombord?! Hvad bliver det næste? At vi ikke må prøve at åbne nødudgangene? At piloterne ikke må drikke alkohol? Det er jo skruen uden ende!) – om man kan i dag vides ikke. (Og det er selvfølgelig næsten umuligt at tjekke). Desværre nåede jeg ikke ud at rejse i 2004 og nu er det slut med flyrejser for mit vedkommende (Og busrejser, og togrejser, og bådrejser... Men du må gerne tage på cykelferie og ryge lige så tosset du vil!) (det ville naturligvis være ønskværdigt, hvis alle rygere boykottede rejseselskaberne og i øvrigt alle andre steder hvor der er rygeforbud). (Gør endelig det, så er der så mange flere pladser til os andre).

I foråret 2005 besluttede jeg igen at forsøge at starte en rygerforening. Jeg benyttede mit private domæne (Og det var slet ikke blevet taget? Der var nok en del der ærgede sig over, at de ikke havde fået fat i det navn) og oprettede et site med lidt oplysninger og mulighed for tilmelding. Da jeg ikke havde og stadig ikke har, de samme midler og muligheder som antiryger organisationer måtte jeg væbne mig med tålmodighed. (Tålmodighed? Tja, det kommer vel an på dit succeskriterium.... Don´t aim too high smokey).

Den 1. juni 2005 fik jeg en opringning fra TV2 Go'aften Danmark, som spurgte om jeg ville deltage i programmet samme aften, idet det var dagen hvor alle restauranter, cafeer, værtshuse skulle skilte med deres rygepolitik. Efterfølgende begyndte der at komme nogle tilmeldinger. Ud over mig selv kom endnu en ildsjæl til den kommende forening – Søren Højbjerg. (Nogle tilmeldinger.. Hmm... kom så med et tal, jeg er nys... Kom nu, kom nu, er det over eller under 289761?)

Søren og jeg var hurtig enige om, at vi skulle have stablet foreningen på benene. Vi fik sat en dato (11. september 2005) (For konspirationssøgende mennesker vel en naturlig dato) for den stiftende generalforsamling. Desværre var fremmødet ikke overvældende – vi var 2, Søren og mig. (I mine øjne er det faktisk, sagen taget i betragtning, overrraskende højt)

Men der skal mere til at "slå" os ud. (Glad for at du satte den der i situationstegn, ellers havde jeg nok ikke "fattet" en meter) Vi fik etableret foreningen ved den stiftende generalforsamling, den 11. september 2005 og det var formålet. (Hvad var formålet? Du skriver endnu mere sort end jeg gør!) I slutningen af december 2005 blev søren og jeg kontaktet af DR, der forespurgte om vi ville med i et indlæg i TV – avisen den 30. december 2005. Anledningen var, at det var konstateret at antallet af rygere ikke var faldet i det sidste år. Vi sagde selvfølgelig ja til at deltage og var i TV – avisen samme aften. Efter udsendelsen kom 21 nye indmeldelser. (Med små 800.000 seere har I virkelig nået ud til den brede befolkning. Jeg forsøgte at regne ud hvor mange procent af seerne der reagerede, men desværre kan min lommeregner ikke vise så mange decimaler)

Og nu går det støt og roligt fremad med medlemsantallet. (Så I er oppe på hvad.... 24 medlemmer?)

Er du ryger eller tolerant ikkeryger, som også syntes at denne hertz mod rygning er gået for vidt, så meld dig ind i foreningen. (Hmm... det er ligegodt fristende)


Opskriften på en rygerhetz. (Jeg kommer lige med lidt underlægningsmusik)
Tror du at rygerhetzen er opstået ved et tilfælde? Tror du den er spontan? Nej, naturligvis ikke.
Rygerhetzen er en nøje tilrettelagt kampagne. (Wow, hvor får du det fra? Vil det også sige at folketingsvalget er tilrettelagt?) Den skal foregive overfor ikke rygere at rygere ryger cigaretter med det formål at slå deres medmennesker ihjel med 'passiv rygning'. (Den teori har jeg så aldrig hørt om, men jeg behøver ikke at læse mig til, at visse rygere er pisseligeglade med deres omgivelser) Intet af det der foregår i kulisserne er tilfældigt. Der er udarbejdet store manualer i hvordan man bedriver hetz imod rygere. (Kæmpestore... Enorme - vi taler forfølgelse) Det hele under foregivelse af at fremme 'sundhed'. (
Man kan fylde en hel grusgrav med alt det affald som antirygere har skrevet om rygning. Vi kan ikke henvise til det alt sammen. (Det er jeg glad for, jeg var lige et sekund urolig dér)
Rundt omkring i verden er rygere ved at organisere sig på græsrodsplan. (Det er vel mest hashrygere, der organiserer sig på græsrodplan, eller er det jordhookerplan?) De graver sig igennem antirygernes planer. De opdager mange interessante papirer. (Klik her, red --- http://www.youtube.com/watch?v=JDZBgHBHQT8 ) Hos "stopthebans.com" har de opdaget et taktik dokument som bruges af de store amerikanske 'patientforeninger' til at hamre rygeforbud igennem. (Og det er kun for at ødelægge livet for rygere... muhahaaaaa) Vær vis på at danske antirygere bruger nøjagtigt de samme taktiske metoder. Antirygerne er stenrige. (Juhuuu, jeg er rig, hov vent... Hvordan får jeg del i den utømmelige antirygepengepulje?) De har magten til at knuse dig. Og de elsker at bruge den. De er så forudsigelige som robotter. (Nu må jeg le (med metallisk latter)... Nå, det havde du gættet at jeg ville gøre?! )
Læs om deres taktikker her. Det er en opskrift på hvordan man gør en rygerhetz til lov. Den er på engelsk. (Det er jeg glad for at du fortæller inden, ellers havde jeg nok siddet som et stort spørgsmålstegn)


Jeg grinte forøvrigt i morges, da jeg læste følgende overskrift på MSN;

53 procent af danskerne ønsker en stramning af rygeforbudet. Men ministeren har udskudt en stramning af rygeloven.
Over halvdelen af os, 53 procent, ønsker en stramning af rygeloven. Det skriver Berlingske Tidende.
Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen har ellers lige besluttet at udsætte de planlagte stramninger i to år, som blandt andet skulle lægge en dæmper på røgen på de helt små værtshuse.

Det er lykkedes for mændene i sort at overbevise over halvdelen af den danske befolkning om, at et rygeforbud ikke er helt tosset.... Dét, eller også er Berlingske Tidende en del af det store mørke komplot, der vil gøre alle danskere til robotter uden egen fri vilje.

Til gengæld er jeg overbevist om, at den gode sundhedsminister må være medlem af DARY - om ikke andet i deres ikke militante fløj.

Forandring kan være en svær størrelse og indimellem høres begrundelsen, at det har vi jo altid fået lov til...

Den holder bare ikke...

Jeg hørte forleden Nils Hausgaard ærge sig over, at revselsesretten var blevet afskaffet lige da det var blevet hans tur til at stå i den rigtige ende af øretæverne:-)

God røg!

Cosmo

4 kommentarer:

Klokken 22. december 2009 kl. 12.53 , Blogger Aurelia sagde ...

Vor herre bevares.
Han lyder ligesom min far, der bestemt heller ikke ville ud og rejse med fly, når han ikke kunne forpeste vores andres luftkanaler længere *tsk*. Tøsedrenge.

 
Klokken 22. december 2009 kl. 13.38 , Blogger Cosmocph sagde ...

Og hele tanken om åben ild på steder med absolut ingen øjeblikkelige flugtveje er fuldstændig absurd...

 
Klokken 25. december 2009 kl. 19.04 , Blogger Erna sagde ...

Altså jeg er ryger, men jeg vælger meget bevidst at gå ud steder, hvor rygning ikke er tilladt. Jeg ser de par cigaretter i løbet af en aften som en pause fra festen og evt et møde med andre mennesker.
Og så er det superrart at kunne komme ud et lækkert sted, og komme hjem uden at lugte af værtshus. Men igen jeg kan ikke se det hvide lam eller la fontaine uden cigaretrøgen. Jazz går bare hånd i hånd med røg og gin.

Jeg er ryger, og jeg har ikke tænkt mig, at holde op, jeg bryder mig ikke om at få dikteret, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Så mange andre ting er ligeså usunde som cigaretterne er, men dem tager vi os ikke rigtigt af.

Jeg er pro rygeforbudet, men jeg vil også have lov til selv at bestemme. Og jaja blabla, rygerlunger og lungekræft, I know... Men vi er stadig voksne mennesker, og vi burde selv have lov til at bestemme over vores liv. Regeringen er ikke vores far, og burde ikke gå ind og røre ved vores personlige frihed.

 
Klokken 25. december 2009 kl. 19.49 , Blogger Cosmocph sagde ...

Og det står dig også helt frit for, bare ikke steder hvor du generer andre mennesker. Det er tilladt at slå smut med sten... på stranden, men selvfølgelig ikke på Strøget;-)

Sådan er det hver ting til sin tid - og sit sted;-)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start