fredag den 29. maj 2009

Politisk korrekthed

Hvad skal man kalde dem
de sorte, de gule, de revolutionære, de kalveknæede, og dem med vigende hårgrænse
må man kalde sidstnævnte lettere skaldede?
er homoseksuelle det rigtige ord for dem der kan lide deres eget køn?
jeg skal ikke nyde noget af at kalde dem det de selv gør
ikke af frygt for de homoseksuelle, de er nemlig ligeglade med den slags
det er alle os der dyrker modsat, der løfter pegefingrene
men for hvis skyld?
hvad kalder man det du trækker ud i toilettet
hvis ikke det må rime på at du lige har lavet stort?
voksne mennesker kan ikke tage ordet pøller i deres mund
men hvad hjælper denne korrekthed, hvis vi skal vende hvert ord
og alle folk så ender med at være gået hjem
hjem til deres hjem i deres små æsker i tætpakkede byer, eller på landet hos de andre der bor sådanne steder
troede du at jeg kunne finde på at bruge ordet b...... i den sammenhæng, tager du fejl
ikke fordi jeg ser dem som andet
jeg mener bare at være rutineret nok til at vare min mund, og gennemtænke mine udsagn når de drejer sig om andre
måske kunne vi bare nøjes med at sætte vores ord i kasser
og slippe sindet frit
men selve udsagnet er jo ikke nok, det er også måden du siger det på
spontane bemærkninger skal gennemanalyseres
så står man der med en sjov replik i ærmet og uforløst latterbifald ned ad ryggen
og funderer
vender og drejer ordene for ikke at støde nogen
nogen som kan være din nabo, eller måske endda dit avisbud
hvis han da på en eller anden måde hører ind under en eller anden form for minoritetsgruppe
ligesom alle vi andre gør
de der ikke gør det, er de sande minoriteter
og dem må vi så slet ikke tale til mere
næ, de kan sikkert blive stødt over at blive katagoriserede som så normale, at det grænser til... tja, det absurde
men hvem bestemmer hvilke betegnelser der er ok at bruge
det gør vi vel selv, gør vi ikke?
jeg mener... rockerne, dem kan vi kalde hvad vi vil
for de er usympatiske og så er de ikke svage, altså ikke i teknisk forstand
det er også derfor at vi ikke behøver at tage hensyn
undtagen når de hører det... når de er i nærheden viser vi hensyn
men så er det mere for at undgå at få en jernstang i nakken
eller måske en kamphund i røven
er det hensynsfuld frygt?
politisk korrekthed....
vi må endelig ikke støde nogen
men det virker en anelse akavet, distancerende, skelsættende
måske er det i frygten for at såre andre, at pauserne bliver pinlige
du ender med at stå i en gruppe, og tænke på hvad du må kalde svenskeren, der sjovt nok har håret der matcher den nationalitet
eller er det der Bundesligahår?
jeg forveksler altid de to
en ting er hvad jeg må kalde andre
men hvad tillader jeg at de kalder mig?
svenskerfyren kalder mig "grabban"
om jeg må bede mine himmelblå
jeg er dansker, Europæer, verdensborger
vil jeg finde mig i at blive omtalt som hvid?
og hvad er alternativet, hvis samtalen falder på pigmentering
ordet "bleg" associerer jeg til at jeg ser syg ud
eller også efterfølger ordet "fed", og ingen af de to alternativer dækker min fysiske fremtoning
ikke i mine egne drømme ihvertfald...
der er jeg mere ovre i noget med "lækker"
men det er der ingen kvinder der tør kalde mig, selvom en del af dem teoretisk set kunne have lyst
tænk sig, hvis de ser mig som en minoritetslækkergruppe og forlegent hvisker det bag min ryg
imens jeg inderst inde ser mig som en taber
så synes jeg fandme at det er trist med al den politiske korrekthed
kan vi ikke bare kalde alle individer for mennesker
også dem der ikke er det
ligesom insekterne, hvalerne og de ååh så søde pandaer
på den måde er der ingen der skiller sig ud
ingen minoriteter, ingen svage, ingen vi skal passe på
fordi vi anser dem for at være så underbemidlede, at de har brug for navnecensur
så hedder vi bare alle sammen det samme
ingen tabere, ingen vindere
bare leverpostej hele vejen
så kan vi fyre meningspolitiet
der forøvrigt altid er i civil
og så bliver verden tryg og rar og fri for misforståelser
Amen

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start