fredag den 10. juli 2009

Befriende overbevisninger

Du kender dem så udemærket...

De ord du skaber i dit hovede, der får angstens sved til at springe frem på din pande, og som afholder dig fra at handle på de ting som du drømmer om.


Så bedst når du har glemt alle nederlagene, sidder du i tandlægens venteværelse og da ALLE de andre blade enten er i spil eller så nussede, at du ikke kunne drømme om at tage dem i dine rene hænder, har du med ét slået op i "Alt for damerne". Der lander du på en selvhjælps artikel, hvor en eller anden smart coach med alle de rigtige idéer, undtaget i sit eget liv sikkert, fortæller dig, hvordan du skal opnå alt hvad du ønsker dig.


Du kommer til at læse om hvordan du kan gøre dine mål klare, positive, opnåelige, og med en synlig "finish line".


Du vil møde forhindringsløsningsmodeller, og måder til at vende dine hæmmende overbevisninger til støttende.


Og det er så her vi på redaktionen sætter en fod i jorden, trækker stregen i sandet og hiver i håndbremsen.


For der er et alternativ til kampen mod de hæmmende overbevisninger, der kræver en del hjemmearbejde og navlepilleri...


Vi kalder dem de befriende overbevisninger, og her følger en lille guide til hvordan du får dem ind under huden. I coaching sprog sikkert kaldet implementeret, eller "implemented", da det altid lyder smartere på engelsk.



  • Vær ligeglad. Dette er første og også vigtigste punkt i denne lille guide. Det er en befriende overbevisning, hvis du konstant kan overbevise dig om, at du er skide ligeglad med det hele. De evige brokkehoveder vil så prøve at få dig overbevist om, at det at være ligeglad er noget negativt, men det er hele idéen med ligegladskonceptet at det er neutralt. Din befriende ligegladsoverbevisning fortæller dig dog, at du ikke gider at gå ind i den diskussion, og du ender sikkert med at kigge udtryksløst på den dialoghåbefulde person foran dig, og sige; "Ligner jeg en, der gider at tale mere om den sag?" Du får heller ikke præstationsangst i sengen, da hun selv må sørge for at hun får orgasme. Kan hun nå det, er det dog helt cool med dig. Det er neutralitet så svenskerne ville klappe i deres små dobbeltmoralske hænder.

  • Drop målsætninger. Hvis du ikke har nogle mål i livet, vil du heller ikke have forhindringer, da du så bare vil gøre det du føler for lige nu. Stejler dine omgivelser over dette, skal du bare sige at du følger dit hjerte. Den er svær at argumentere imod, men gør de det alligevel, så gå tilbage til punktet ovenover.

  • Hyld stilstand. Én ting er at droppe fremskridt, en anden decideret at ville blive stående samme sted. Hverken frem eller tilbage-bare blive på stedet. Husk dog at det ikke må blive en fastlåst målsætning i sig selv, da vi ellers render ind i et paradoks. På den anden side er paradokser for folk der ræsonerer, så er der mennesker der mener at dette punkt er et sådant, er de velkomne til at bruge tid på at vende og dreje det. Vi andre nøjes bare med at henholde os til punkt 1.

  • Carpe Diem. Lev i nuet, grib dagen, så gør dog nooooget, løb for livet. Kært barn har mange navne og som så mange andre ordsprog, kan du vende og dreje dem så de passer ind i hvad du måtte ønske. Hvis du lever i nuet, behøver du ikke at tænke over hvad fremtiden bringer. Uden fremtid-ingen grund til at mænge dig med overbevisninger. Damn, jeg burde tage penge for det her! Ps. Ingen kredit, da I bare går til punkt 1. når I skal betale.

  • Acceptér din tilstand. "Hvis jeg ikke tør holde den tale foran mine 3 venner, er jeg en ussel tabernar". Dette vil af coaches verden over blive katagoriseret som en hæmmende overbevisning-tro det eller ej. Så vil du blive spurgt alverdens spørgsmål, som skal munde ud i, at du enten holder talen og er i ro, eller dropper det og finder ro i, at du er god nok alligevel. Der er et dog alternativ til dig, der ikke har uanede tids og pengemæssige resourcer, for du kan bare acceptere at du er en looooooser, og så er den skid slået. Nemt ikke? Bliver du spurgt om hvordan du har det med at være taber, går du bare op til... Jep, det første punkt i denne guide.

Livet er ikke sværere end vi selv gør det til.

Det kan gå under det trendy navn "Simple living", det kan også gå under andre navne, hvis du gider at bruge tid på at finde på den slags.

Jeg er selv meget glad for at kunne leve efter disse regler, der giver mig næsten ubetinget frihed....

F.eks. behøver jeg ikke at frygte, at jeg andre ser mig som en talentløs gøglerblogger, for det har jeg allerede accepteret at jeg er...

Er der nogle der har lyst til at kommentere på det, kan I læse mit svar i det første punkt;-)

Jeg er med på at der ikke var en rød tråd i dette indlæg, og det at jeg alligevel vælger at udgive det, kan I tage som et udtryk på.. hmm... ja hvad I vil...

Sov befriende rart..


Alan

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start